Opłata audiowizualna raczej w rachunku za prąd - Czabański
- Prace nad nową ustawą medialną idą w kierunku poboru opłaty audiowizualnej z rachunkiem za prąd - powiedział wiceminister kultury Krzysztof Czabański. Jak mówił, szczegółowe rozwiązania projektu powinny być znane około 10 marca.
Prace nad nowym sposobem finansowania mediów publicznych prowadzi międzyresortowy zespół ekspertów. To element przygotowywanej w resorcie kultury tzw. dużej ustawy medialnej, która ma przekształcić media publiczne ze spółek skarbu państwa w nowe media narodowe, będące państwowymi osobami prawnymi.
Według Czabańskiego, za powiązaniem poboru opłaty audiowizualnej z rachunkami za energię elektryczną opowiada się resort finansów, gdyż zdaniem MF będzie ona znacznie łatwiejsza do wyegzekwowania niż w drugim rozważanym wcześniej wariancie: powiązania jej z PIT, CIT i KRUS.
- Poza tym wychodzimy z założenia, że każdy odbiorca prądu ma możliwość odbioru programów audiowizualnych - dodał Czabański.
Zaznaczył też, że szczegółowe rozwiązania powinny zostać ujawnione około 10 marca. Wówczas zostanie również przedstawione dokładne uzasadnienie takiego rozstrzygnięcia.
Jak mówił Czabański we wcześniejszym wywiadzie dla PAP, w reformie chodzi przede wszystkim o to, by zapewnić powszechność opłaty audiowizualnej, gdyż w tej chwili abonament radiowo-telewizyjny płaci tylko 7,5 proc. obywateli, głównie ludzie starsi i biedniejsi. Jednocześnie planowana opłata ma być od abonamentu niższa. Zdaniem wiceministra kultury składka na media publiczne mogłaby obowiązywać już od 1 stycznia 2017 r. i będzie ona z góry przeznaczona tylko na media publiczne.
Dzięki wpływom ze składki nowe media narodowe mają - według zapowiedzi - uniezależnić się od rynku reklamowego i skupić na realizacji misji.
Sprawdź: PROGRAM PIT 2015