Orange orężem France Telecom

O 2,55 proc. (do 22,9 zł) spadł wczoraj kurs TP, po tym jak grupa opublikowała wyniki pierwszego kwartału. Były słabsze niż przed rokiem, a zyski mniejsze, niż liczyli analitycy. W rezultacie papier TP był jednym ze słabszych składników WIG20. Cały indeks zyskał wczoraj 1,3 proc.

O 2,55 proc. (do 22,9 zł) spadł wczoraj kurs TP, po tym jak grupa opublikowała wyniki pierwszego kwartału. Były słabsze niż przed rokiem, a zyski mniejsze, niż liczyli analitycy. W rezultacie papier TP był jednym ze słabszych składników WIG20. Cały indeks zyskał wczoraj 1,3 proc.

Spadek skonsolidowanych zysków Telekomunikacji Polskiej

- efekt wzrostu kosztów ponoszonych przez PTK Centertel

- zaniepokoił wczoraj inwestorów.

Jak w strategii FT

Narodowy operator zanotował 2,75-proc. wzrost skonsolidowanych przychodów, ale jego zyski spadły. Mimo to zarząd TP podał, że jest zadowolony z wyników. "Po stronie przychodów szczególnie korzystnie wypada telefonia komórkowa. Udało nam się również spowolnić spadek przychodów z usług telefonii stacjonarnej" - cytowano prezesa Marka Józefiaka w informacji prasowej. Krzysztof Kaczmarczyk, analityk DB Securities wskazywał w dziennym komentarzu, że liczby przedstawione przez TP na milę pachną strategią France Telecom, głównego inwestora TP. FT, podsumowując wyniki 2005 r., przyznał, że obniżyła je TP i zapowiedział koncentrację na przychodach. A to może oznaczać koszty. - Wyniki I kwartału są niemal sprzeczne ze strategią TP, która mówi, że "nierentowny wzrost nie należy do priorytetów TP" - cytował zarząd operatora analityk DB Securities. Z wnioskami czekał do popołudniowej konferencji.

Reklama

Po południu zarząd podtrzymał prognozy na ten rok, które zakładają spadek sprzedaży o 1-1,5 proc. i marżę EBITDA w przedziale 42-44 proc.

Drożeją przychody

Wzrost przychodów grupa tradycyjnie zawdzięcza komórkowemu operatorowi - PTK Centertel (sprzedaż TP spadła o 5,8 proc.), który wypracował 1,7 mld zł. Tym razem Centertel przyczynił się jednak także do wzrostu kosztów i... spadku rentowności całej grupy TP o ok. 2 pkt proc. Zysk operacyjny operatora sieci Orange (dawna Idea), który zapowiedział na początku roku, że będzie walczyć o pozycję lidera (w tym ma pomóc mu m.in. rebranding), skurczył się o blisko 34 proc., do 232 mln zł, a wydatki inwestycyjne poniesione w minionym kwartale urosły o ponad 1/4, do 224 mln zł, w stosunku do nakładów sprzed roku. TP nie podała wyniku netto komórkowej sieci.

Wiadomo natomiast, że operator w końcu marca miał 10,42 mln klientów i szacuje swój udział w rynku pod tym względem na 34 proc. W ciągu trzech miesięcy przyłączył netto 520 tys. użytkowników i uważa, że liczba klientów dwóch konkurencyjnych sieci (Era i Plus GSM) zwiększyła się w sumie o 927 tys. osób. Jest też w połowie drogi do celu, który sobie wyznaczył na ten rok, bo chce obsługiwać 11,1 mln klientów.

Zatrzymać klienta w Orange

Z danych zaprezentowanych przez TP wynika, że tzw. SAC, czyli koszt pozyskania jednego klienta przez Orange, spadł do 153,2 zł, ale firma więcej (497,7 zł) wydaje, aby "złapać w sieć" najcenniejszych użytkowników - płatników abonamentu.

W spółce powiedziano nam jednak, że to nie koszt pozyskania nowego klienta, ale cena utrzymania dotychczasowych użytkowników sieci najsilniej zaważyła na wyniku firmy.

Z powodu spadku cen użytkownicy komórkowej sieci przynoszą jej coraz mniejszy średni przychód (ARPU). Miesięcznie było to w marcu 54,7 zł. Spadło zarówno ARPU użytkowników telefonów na kartę (do 26,9 zł), jak i abonamentowych (do 95,6 zł, z blisko 99 zł).

Walka o klienta powoduje, że skonsolidowany zysk netto TP spadł o ponad 8 proc., do 450 mln zł. Ponieważ jednak pod koniec ubiegłego roku TP odkupiła 34-proc. pakiet PTK Centertel od FT, dochód przypadający na akcjonariuszy narodowego operatora wzrósł o 9,22 proc., czyli o 3 gr (do 32 gr) na akcję.

Urszula Zielińska

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: Orange | france | france telecom
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »