Pacjent ma łatwiejszy dostęp do swoich danych
Do swojego konta w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta (ZIP) prowadzonym przez NFZ można się już zalogować z użyciem Profilu Zaufanego. Niestety, żeby przebrnąć przez cały proces trzeba się uzbroić w cierpliwość, bo jest czasochłonny.
ZIP jest ogólnopolskim serwisem dla pacjentów. Umożliwia dostęp do gromadzonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia danych o leczeniu. O tym, że do portalu pacjenta będzie się można dostać z użyciem Profilu Zaufanego (coraz powszechniej wykorzystywanego w kontaktach obywatela z e-administracją) Interia pisała już w kwietniu ubiegłego roku. Wreszcie jest taka możliwość, bo do tej pory, aby założyć konto w ZIP trzeba było osobiście odwiedzać odpowiedni oddział Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Od teraz, dostęp do ZIP zyskało 1,4 mln użytkowników Profilu Zaufanego - poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji.
Dzięki integracji Informatora z PZ pacjenci mogą sprawdzić wykonywane na ich rzecz świadczenia medyczne zarejestrowane w bazie NFZ. To mechanizm uszczelniający wydatki w służbie zdrowia i zapobiegający nieprawidłowościom w systemie.
Rejestrując się w ZIP zyskuje się też m.in. szybki dostęp do informacji o swoim prawie do świadczeń zdrowotnych, informację o odprowadzonych składkach, wiedzę o leczeniu, udzielonych świadczeniach, lekach refundowanych oraz deklaracjach w zakresie Podstawowej Opieki Zdrowotnej, wgląd do danych o kwotach, które zostały przekazane na sfinansowanie leczenia oraz dostęp do wykazu placówek, w których każdy pacjent - w ramach ubezpieczenia zdrowotnego - może otrzymać pomoc medyczną finansowaną ze środków publicznych (adresy i telefony placówek medycznych).
Jednak nie wszystkie dane są widoczne od razu. Do tego, żeby informacje o leczeniu pojawiły się w systemie, muszą zostać przesłane przez placówkę medyczną. Może się to stać nawet dwa miesiące po wizycie. Dostępne dane pojawią się jednak co najmniej 24 godziny od momentu założenia konta i będą aktualizowane raz na dobę.
Sama procedura utworzenia konta w NFZ z wykorzystaniem PZ jest bardzo czasochłonna, wymaga wielokrotnego "przeklikania" i potwierdzenia tożsamości, a jeśli ktoś był wcześniej zarejestrowany powinien sobie przypomnieć hasła dostępowe, bo wówczas jest inny tryb postępowania. Zintegrowany Informator Pacjenta jest prowadzony przez NFZ.
Sam Profil Zaufany jest identyfikatorem potwierdzającym tożsamość stosowanym do różnego rodzaju czynności i kontaktów w urzędami.
Bez konieczności wychodzenia z domu można już m.in. zamówić odpisy aktów stanu cywilnego, złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego lub zgłosić utratę bądź uszkodzenie dowodu osobistego, zamówić kartę ubezpieczenia zdrowotnego EKUZ przed wyjazdem za granicę, a od początku stycznia także zameldować siebie lub dziecko. Na stronie obywatel.gov.pl jest cała lista państwowych e-usług. Sam PZ można założyć także przez bankowość elektroniczną. Taką możliwość daje już siedem banków oraz pocztowe Envelo.
Monika Krześniak-Sajewicz