Pakiet ustaw okołobudżetowych

Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw okołobudżetowych.

Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw okołobudżetowych.

a) projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przyjętym przez Radę Ministrów projekcie ustawy budżetowej na 2003 rok dochody z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych skalkulowano przy założeniu, że w następnym roku stawka tego podatku będzie wynosić 27 proc. Konieczna jest zatem zmiana ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w celu zapewnienia wpływów budżetowych na założonym poziomie.

Jednocześnie w 2003 roku przedsiębiorcy zyskują możliwość zwiększenia kwot odpisów amortyzacji zaliczanych w ciężar kosztów, co prowadzi do zmniejszenia obciążeń fiskalnych i zwiększenia środków przeznaczonych na inwestycje.

Reklama

Szacuje się, że obniżenie stawki w podatku dochodowym od osób prawnych o 1 punkt procentowy spowoduje zmniejszenie wpływów budżetowych o ok. 500 - 510 mln zł. W wyniku obniżenia tej stawki o 1 pkt proc. w 2003 roku (a nie o zapowiadane wcześniej 4 punkty) do budżetu państwa wpłyną dodatkowe środki w wysokości ok. 1,5 mld zł.

b) projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych.

Trwają prace nad wdrożeniem nowego systemu informatycznego obsługi rachunków bankowych budżetu państwa, prowadzonych przez Narodowy Bank Polski. System ten ma funkcjonować na podstawie uregulowań prawnych zawartych w ustawie o finansach publicznych. Chodzi o stworzenie technicznych warunków funkcjonowania systemu dzięki wyposażeniu ok. 3 tys. państwowych jednostek budżetowych w odpowiedni sprzęt komputerowy.

Stopień skomplikowania systemu i poziom zaawansowania prac wymagają jednak ich przedłużenia do końca 2004 roku. W 2004 roku przewidziano pilotażowe uruchomienie systemu w wybranych jednostkach budżetowych. Do czasu jego wprowadzenia (nie dłużej niż do 31 grudnia 2004 roku) do obsługi budżetu państwa konieczne jest funkcjonowanie rachunków bankowych w obecnym kształcie.

c) projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 - 2002 oraz niektórych innych ustaw.

Termin obowiązywania ustawy z 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 - 2002 zbliża się ku końcowi, dlatego konieczna jest nowelizacja ustawy i przedłużenie jej działania na kolejny rok, po to aby jednostki samorządu terytorialnego miały w 2003 r. podstawę prawną do prowadzenia swojej gospodarki finansowej.

Do najważniejszych zmian uwzględnionych w omawianym projekcie ustawy należy dostosowanie zasad naliczania subwencji dla m. st. Warszawy do zmian w ustroju miasta.

d) projekt nowelizacji ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Celem dotychczas obowiązującej ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP w latach 2001-2006 (z 25 maja 2001 roku) było dostosowanie armii do wymogów stawianych państwom członkowskim sojuszu NATO. Przyjęty przez rząd pakiet: ?136 - Celów Sił Zbrojnych 2000? i ?43 - Wymagania Długoterminowe. Ustawa przewiduje, że wydatki te będą finansowane kwotą równą 1,95 proc. PKB. Jednak ustawodawca określił także kwoty absolutne tej części PKB na 17,1 mld zł w 2003 roku, 17,9 mld zł w 2004 roku oraz ponad 20 mld zł w latach następnych. Produkt krajowy brutto ma obecnie dużo niższą wartość. Nowelizacja polega na wykreślenia zapisów dotyczących wielkości wyżej wymienionych kwot absolutnych nakładów na modernizację Sił Zbrojnych RP.

e) projekt nowelizacji ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego ?Program dla Odry - 2006?.

Projekt ustawy jest realizacją ustaleń Rady Ministrów z 20 września 2002 roku i zmierza do ograniczenia wydatków z budżetu państwa.

W związku z ujęciem w projekcie ustawy budżetowej na 2003 rok kwoty 50 000 000 zł w rezerwie celowej na zadania ?Programu dla Odry - 2006? zachodzi konieczność dokonania zmiany w załączniku nr 2 do ustawy z 6 lipca 2001 roku o ustanowieniu programu wieloletniego ?Program dla Odry - 2006?. W załączniku tym na rok 2003 nakłady z budżetu państwa zaplanowano w wysokości 56 959 519 zł, na poziomie cen z 2001 roku.

Po przeliczeniu kwoty 50 000 000 zł z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu cen z 2001 roku suma nakładów w załączniku winna wynieść 47 225 054 zł. Zaplanowano, że brakujące środki w stosunku do pierwotnie planowanych zostaną pozyskane z kredytów oraz innych źródeł.

Wejście w życie niniejszej ustawy spowoduje oszczędności dla budżetu państwa w wysokości 9 734 465 zł.

f) projekt ustawy o świadczeniu usług ratownictwa medycznego.

Z uwagi na trudną sytuację finansów publicznych i brak środków na realizację zadań wynikających z ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym opracowano projekt ustawy o świadczeniu usług ratownictwa medycznego, zgodnie z którym zawiesza się stosowanie przepisów ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, przy jednoczesnym określeniu zasad finansowania jednostek świadczących usługi ratownictwa medycznego.

Projekt ten umożliwi kontynuację procesu tworzenia systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz stworzy podstawy prawne do finansowania jednostek świadczących usługi ratownictwa medycznego w roku przyszłym.

Ponadto przewiduje się, że minister właściwy ds. zdrowia określi w drodze rozporządzenia szczegółowe warunki finansowania świadczeń zdrowotnych udzielanych w szpitalnym oddziale ratunkowym i ewakuacyjnej izbie ratunkowej, co pozwoli na stosowanie prawidłowego sposobu kontraktowania przez kasy chorych świadczeń zdrowotnych w tych jednostkach.

W celu zapewnienia nieprzerwanego funkcjonowania Lotniczego Pogotowia Ratunkowego tworzy się podstawę prawną do finansowania świadczeń zdrowotnych udzielanych w ramach medycznych działań ratowniczych przez jednostki lotniczych służb ratowniczych. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2003 zaplanowano na ten cel w części 46 - Zdrowie - 20 mln zł.

Uwzględniono także przepis, zgodnie z którym w 2003 r. finansowanie kosztów pozapłacowych w centrach powiadamiania ratunkowego, które spełniają wymagania ustawy oraz zostały dofinansowane w latach 2001-2002 z programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne odbywać się będzie ze środków pochodzących z rezerwy celowej budżetu państwa w formie dotacji celowej na zadania z zakresu administracji rządowej dla właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

W rezerwie tej zostanie ujęta kwota 5.250 tys. zł przeniesiona z wydatków planowanych na 2003 r. w budżecie części 46 - Zdrowie.

Ustawa ta nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa.

g) projekt nowelizacji ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej.

Zmiana dotyczy wejścia w życie art. 46 pkt 2 ustawy, dotyczącego zmiany art. 3 ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 roku o finansowaniu dróg publicznych.

Założono, że art. 46 pkt 2 wchodzi w życie 1 stycznia 2004 roku. Przewidziano przesunięcie o rok (tj. na 1 stycznia 2004 roku) zwiększenia z 30 do 35 proc. planowanych na dany rok wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych, przeznaczonych na budowę, modernizację, utrzymanie i ochronę dróg publicznych.

h) projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ?Polskie Koleje Państwowe?.

Zmiana dotyczy wysokości dotacji przeznaczonej na zadania własne samorządów województw w zakresie organizowania i dotowania kolejowych, regionalnych przewozów pasażerskich. Dotacja ta w roku 2003 zostanie utrzymana na poziomie dotacji przyznanej na 2002 rok i wyniesie 300.000.000 zł (w ustawie przewidywano wzrost do 800.000.000 zł). Zmiana ma związek z wielkością dotacji określonej na ten cel w projekcie ustawy budżetowej na 2003 rok.

i) projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych sądowych oraz niektórych innych ustaw.

Dostosowując budżet resortu sprawiedliwości do projektu ustawy budżetowej na 2003 rok zaproponowano, by:

- wydłużeniu - z trzech do sześciu miesięcy - uległ termin delegowania sędziów lub prokuratorów do wyższych instancji, po których przysługiwałoby im wynagrodzenie zasadnicze w stawce podstawowej dla ich stanowisk w tym sądzie lub prokuraturze; regulacja ta będzie się stosować do sędziów i prokuratorów delegowanych po wejściu w życie ustawy;

- wskaźnik wynagrodzenia sędziów i prokuratorów w pierwszej stawce awansowej wynosił 107 proc. (zamiast 110 proc.), a w drugiej - 115 proc. (zamiast 125 proc.); zmiana ta wymaga nowelizacji przepisu określającego stawki wynagrodzenia zasadniczego prokuratorów (bez zwiększania stawek żadnej z grup prokuratorów (zmiany te pozwolą zmniejszyć wcześniej planowane wydatki o 31 569 tys. zł);

- uzupełniono (przez dodanie stosownych regulacji) przepisy o zasadach określania wynagrodzeń aplikantów sądowych, analogicznie do obowiązujących w innych grupach prawniczych sądów i prokuratur; jednocześnie upoważniono ministra sprawiedliwości do określania wynagrodzenia członków komisji konkursowej w sprawie mianowania aplikantów sądowej;

- dokonano zmiany przepisów dotyczących przeprowadzania audytu wewnętrznego w sądownictwie powszechnym, jednostkach prokuratury i Służby Więziennej; zmiana ta ograniczy środki na funkcjonowanie audytu wewnętrznego, gdyż rezerwa celowa w budżecie 2002 roku, przeznaczona na wydatki związane z 244 etatami audytorów w jednostkach sądownictwa powszechnego, pozwoli przeprowadzić audyt wewnętrzny także w prokuraturze i Służbie Więziennej;

- zniesiono obowiązek tworzenia od 1 stycznia 2003 roku w sądach okręgowych biur kuratorów okręgowych, a w sądach rejonowych - sekretariatów zespołów kuratorów, co oszczędzi wydania 11 806 tys. zł na zatrudnienie 292 dodatkowych pracowników; obsługa biur i zespołów kuratorów będzie dokonywana w obecnych strukturach sądów;

j) autopoprawka do projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw.

Autopoprawka dotyczy wysokości odpisu na Fundusz Rezerwy Demograficznej (FRD). Obecnie wynosi ona 0,1 proc. podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne.

W autopoprawce przewidziano utrzymanie na tym samym poziomie odpisu na FRD w 2003 roku. W latach 2004-2008 odpis ten byłby nieznacznie zwiększany - rocznie o 0,05 proc. podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne. Od roku 2009 odpisy na FRD nie byłyby dokonywane.

Przyjęcie proponowanego rozwiązania oznacza zmniejszenie deficytu środków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na wypłaty emerytur i rent oraz zmniejszenie uzupełniającej dotacji budżetu do FUS na te cele.

k) projekt nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz o zmianie niektórych ustaw.

Proponowane zmiany dotyczą utrzymania w roku 2003 wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na poziomie wynagrodzeń otrzymywanych w grudniu 2001 roku. Ograniczenie to będzie też dotyczyło uposażeń posłów i senatorów, które są równe wynagrodzeniom podsekretarzy stanu.

Ponadto proponuje się, by ograniczenia uposażeń w roku 2003 dotyczyły również członków zarządów jednostek samorządu terytorialnego oraz wójta (burmistrza, prezydenta miasta), a także kierowników i zastępców kierowników jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych tych jednostek oraz zakładów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, których wysokość uposażenia określana jest jako krotność kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.

Oszczędności, jakie przyniesie proponowana nowelizacja, wyniosą 1 481 tys. zł i zostaną przeznaczone dla Centralnej Biblioteki Związku Niewidomych.

l) projekt nowelizacji ustawy o kulturze fizycznej.

Nowelizacja ustawy o kulturze fizycznej ma na celu przesunięcie w czasie wprowadzenia czwartej godziny wychowania fizycznego. Jest to podyktowane zmianą koncepcji realizacji czwartej godziny wychowania fizycznego i trwającymi pracami nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: środki | Rada Ministrów | zarobki | nowelizacja | pakiet | ustawy | stawki | wydatki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »