Pasażerów linii lotniczych czeka rewolucja
Musimy zapomnieć o długich pożegnaniach z bliskimi przed odlotem. Zgodnie z nowymi zasadami obowiązującymi pasażerów, na teren lotnisk będą mogli wchodzić tylko pasażerowie, załogi i osoby z obsługi. Na lotnisku pozostaną zamknięte palarnie. Nowy regulamin opracowała Agencja UE ds. Bezpieczeństwa Powietrznego (EASA) na zlecenie Komisji Europejskiej.
Najważniejsze będzie noszenie maseczek. Pasażerowie będą musieli je mieć założone od momentu wejścia do terminalu do wyjścia z lotniska w miejscu docelowym. Z noszenia zostały zwolnione dzieci poniżej 6 roku życia, a dorośli będą mogli zdejmować maseczki tylko podczas kontroli bezpieczeństwa albo kontroli celnej. W czasie długich rejsów trzeba będzie mieć przy sobie kilka maseczek, bo zgodnie z zaleceniami EASA, trzeba je będzie zmieniać co 4 godziny. Linie lotnicze zostały zobowiązane do posiadania na pokładzie maseczek dla tych, którzy zapomnieli wziąć zapasowych.
Odprowadzający bliskich będą musieli żegnać się z nimi przed terminalem. Wstęp na teren lotnisk będą mieli pasażerowie, załogi samolotów i zatrudnieni. Udający się w podróż będą mieli mierzoną temperaturę. Jeśli odczyt wyniesie 38 stopni lub więcej, lotnisko będzie mogło odmówić pasażerowi wejścia. EASA zaleca, aby odmowa dotyczyła też tych, u których istnieje podejrzenie zakażeniem koronawirusem. W takiej sytuacji, Agencja Bezpieczeństwa Powietrznego zachęca linie lotnicze do zwracania pieniędzy za bilet albo oferowania darmowej zmiany daty wylotu.
Inaczej będzie wyglądała odprawa bagażu. Aby uniknąć kontaktu z innymi osobami, Agencja zaleca pasażerom korzystanie z odprawy online, a lotniskom - tworzenie stanowisk do automatycznego nadawania walizek. Na nadających bagaż w tradycyjny sposób, pracownicy lotniska będą czekali za plastikową szybą. EASA zachęca do zmniejszenia limitów dotyczących bagażu podręcznego. Chce aby w ten sposób uniknięto przepychanek w samolocie przed odlotem.
Autorzy wytycznych zachęcają aby "zawsze, kiedy jest to możliwe" zachowywać między osobami dystans 1,5 metra. Dlatego rekomendują, by nie otwierać sklepów, w których takiej odległości nie można utrzymać. Zakazują otwierania placów zabaw a także palarni, które zwykle są małymi pomieszczeniami. Zachęcają też, aby najpierw wpuszczać na pokład pasażerów mających miejsca w tyle i aby do przewiezienia ich do maszyny wykorzystywać więcej autobusów.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Agencja przychyliła się do petycji linii lotniczych i nie nakazała pozostawiania pustych foteli w samolotach. Przed tygodniem przewoźnicy argumentowali, że obłożenie poniżej 75 proc., a w przypadku linii niskokosztowych 90 proc., jest nieopłacalne. EASA zachęca zaś do ograniczenia częstotliwości serwowania posiłków i napojów i zakazuje sprzedawania produktów duty free. Nakazuje też, aby pasażerowie zgłaszali obsłudze chęć skorzystania z toalety, by nie tworzyć pod nią niepotrzebnych kolejek.
Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2019
Po wylądowaniu każdy pasażer wypełni tzw. kartę lokalizacyjną, do której wpisze nie tylko swoje imię i nazwisko, ale też numer zajmowanego miejsca i dane kontaktowe, np. e-mail, pod którymi można w każdej chwili go zlokalizować. EASA zachęca, aby po odbiorze walizki jak najszybciej opuścić lotnisko.
Ewa Wysocka