Perspektywy rozwoju e-biznesu w 2002

A.T. Kearney i Sun Microsystems prezentują wyniki badań na temat strategii e-biznesowych na 2002 rok i planowanych wydatków w tym zakresie.

A.T. Kearney i Sun Microsystems prezentują wyniki badań na temat strategii e-biznesowych na 2002 rok i planowanych wydatków w tym zakresie.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez A.T. Kearney i Sun Microsystems, 18% wszystkich nakładów poniesionych na informatykę w 2002 roku stanowić będą wydatki na rozwój e-biznesu. Jest to ponad 10-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2001. Wartość rynku IT w 2002 roku oszacowano na 1.3 biliona dolarów (źródło: Aberdeen Group). Badanie przeprowadzone pod koniec 2001 roku miało na celu poznanie strategii e-biznesowych firm na 2002 rok i wydatków planowanych przez nie w tym zakresie. W sondażu wzięło udział 259 szefów odpowiedzialnych za e-biznes w firmach reprezentujących różne branże.

Reklama

Na potrzeby badania jako definicję e-biznesu przyjęto wykorzystanie technologii i infrastruktury internetowej zarówno wewnątrz firmy, jak i w kontaktach z partnerami handlowymi.

Zgodnie z wynikami badania, w 2002 roku prawie połowa firm planuje zwiększyć budżety na e-biznes, natomiast 24% firm zamierza je zredukować. W porównaniu z poprzednim rokiem budżety firm na inwestycje e-biznesowe wzrosną przeciętnie o 10,6%, podczas gdy w całej branży IT wzrost ten wyniesie 4,4%.

Większość firm, które wzięły udział w badaniu, w 2002 roku zamierza rozpocząć od 1 do 5 nowych projektów e-biznesowych, ale 17% nie rozpocznie żadnego projektu.

Priorytetowymi inwestycjami będą projekty w zakresie CRM, zarządzania zawartością, zdobywania informacji biznesowych, zakupów bezpośrednich oraz zarządzania łańcuchem dostaw.

Ponad połowa badanych zadeklarowała, że w porównaniu z rokiem ubiegłym, zamierza w 2002 roku zwiększyć wydatki na projekty dotyczące zdobywania informacji biznesowych. Prawie tyle samo firm zamierza zainwestować w zarządzanie zawartością, a niewiele mniej w projekty CRM.

55% badanych uznaje strategie e-biznesowe za w pełni zgodne lub zgodne z głównymi kierunkami rozwoju ich firmy, natomiast 22% uważa, że tylko częściowo pokrywają się one ze strategią firmy.

Dla wszystkich badanych sieć internetowa pozostanie w roku 2002 ważnym narzędziem kontaktu z partnerami handlowymi.

Ponad połowa respondentów uważa, że spowolnienie gospodarcze opóźnia rozwój projektów e-biznesowych, ale 11% traktuje je jako czynnik stymulujący. Za najważniejsze czynniki rozwoju e-biznesu respondenci uznali: potrzebę zwiększenia sprzedaży, zdobycie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej, zbudowanie i wzmocnienie marki oraz ograniczenie kosztów. Z kolei głównymi barierami rozwoju e-biznesu są w opinii badanych ograniczenia budżetowe, koszty wdrożenia oraz niewystarczające możliwości technologiczne partnerów handlowych.

Przy wyborze dostawcy rozwiązań e-biznesowych brana jest pod uwagę przede wszystkim jego kondycja finansowa oraz wskaźnik zwrotu z inwestycji. Niemniej jednak w praktyce uwzględniane są również takie czynniki, jak: całkowity koszt użytkowania (modele TCO), funkcjonalna analiza porównawcza, rekomendacje klientów, konkurencyjność cenowa oraz wyniki badań.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: perspektywy | wyniki badań | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »