PGNiG: list ws. gazoportu
Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście (ZMPSiŚ) i Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG) podpiszą 8 lutego list intencyjny w sprawie budowy gazoportu - poinformował rzecznik prasowy ZMPSiŚ Wojciech Sobecki.
Jak podkreślił, fakt podpisania listu nie będzie jednak przesądzał o tym, że gazoport powstanie w Świnoujściu. "To w żadnym wypadku nie będzie taka decyzja, a jedynie wyrażenie woli z obu stron" - powiedział. Sobecki dodał, że na zlecenie PGNiG będzie opracowane tzw. studium wykonalności projektu, które powinno być gotowe w ciągu siedmiu-ośmiu miesięcy.
"Przyjmujemy, że ostateczna decyzja o wyborze lokalizacji gazoportu powinna zapaść w sierpniu-wrześniu" - powiedział.
Na początku stycznia rząd zdecydował o budowie terminala na gaz płynny LNG. Nie podano jednak miejsca, gdzie gazoport mógłby powstać. O lokalizację terminala ubiegają się dwa polskie porty: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Obie możliwości bierze pod uwagę PGNiG. Do usytuowania gazoportu w Świnoujściu przekonują intensywnie od wielu tygodni członkowie Zarządu Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście, wojewoda zachodniopomorski, a także kierownictwo Zakładów Chemicznych "Police", które nie wyklucza finansowego zaangażowania w tę inwestycję.
Grono to powołało grupę ekspertów, którzy opracowali 13-stronicowy raport "Koncepcja lokalizacji gazoportu w Świnoujściu dla celów dywersyfikacji dostaw gazu". Znalazły się w nim wszystkie przedstawiane wcześniej przez różne środowiska lokalne argumenty przemawiające za wyborem tej lokalizacji. Według zapewnień wojewody zachodniopomorskiego Roberta Krupowicza, dokument miał trafić do odpowiednich resortów, polityków, przedsiębiorstw i samorządu lokalnego.
Wszystkie regionalne środowiska lobbujące na rzecz usytuowania gazoportu na wyspie Wolin, w tym radni Świnoujścia, przekonują, że właśnie to byłaby optymalna lokalizacja inwestycji. Wskazują na dużych odbiorców gazu w pobliżu, niższe koszty transportu surowca z uwagi na mniejszą odległość Świnoujścia od cieśnin duńskich, uwzględnienie terminala w miejskim planie zagospodarowania przestrzennego oraz łatwość włączenia do sieci gazociągów krajowych i systemów europejskich.
Według planów, część lądowa terminala miałaby powstać na terenie ok. 45 ha, do tej pory niezagospodarowanych i traktowanych jako rezerwa na potrzeby portu. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Świnoujścia dopuszcza na wskazanym terenie przeładunek i składowanie paliw oraz gazu.