Piloci i stewardessy będą dmuchać w alkomat? KE wzywa Polskę do podjęcia działań

Komisja Europejska (KE) uruchomiła w poniedziałek procedurę wobec Polski za to, że nie prowadzi na lotniskach obowiązkowych testów na obecność alkoholu u pilotów i członków personelu pokładowego. To efekt kontroli przeprowadzonej na początku roku przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

KE wszczęła postępowanie wobec Polski za nieprzestrzeganie unijnych przepisów dotyczących nadzoru nad bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego

Piloci i personel samolotu będą testowani na obecność alkoholu?

W styczniu 2024 r. kontrola przeprowadzona przez EASA wykazała, że Polska nie przeprowadza obowiązkowych testów na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu u członków personelu pokładowego i lotniczego u operatorów krajowych, z innych państw europejskich oraz z państw trzecich, których samoloty lądują na polskich lotniskach. 

Reklama

KE podała, że taki obowiązek nakłada na państwa członkowskie rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i procedur administracyjnych dotyczących operacji lotniczych. Polska musi w ciągu dwóch miesięcy odnieść się do zarzutów Komisji. Postępowanie może zakończyć się skierowaniem sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE. 

Polska ma dwa miesiące na wdrożenie przepisów w sprawie eurowiniety

Komisja przeszła też do kolejnego etapu procedury wobec Bułgarii, Grecji, Hiszpanii, Włoch, Luksemburga, Malty, Polski i Portugalii z powodu niewdrożenia dyrektywy w sprawie eurowiniety. Dyrektywa w tej sprawie ustanawia wspólne zasady dotyczące nakładania opłat opartych na odległości (opłat drogowych) i opłat za użytkowanie opartych na czasie (winiet), umożliwiając państwom członkowskim odzyskiwanie kosztów budowy i eksploatacji infrastruktury. 

Znowelizowana dyrektywa wymaga, aby państwa członkowskie uwzględniały koszty środowiskowe zanieczyszczenia powietrza w swoich systemach pobierania opłat (na podstawie emisji CO2 pojazdu, co ma na celu zmniejszenie emisji). 

Termin wdrożenia dyrektywy do prawa krajowego upłynął 25 marca 2024 r. Kraje mają teraz dwa miesiące na odpowiedź i wdrożenie przepisów. W przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do TSUE. 

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Komisja Europejska | alkohol | pilot | samolot
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »