Plany resortu transportu ws. finansowania gazoportu
Resort transportu chce przesunąć ponad 111 mln zł, czyli część środków przeznaczonych w tym roku na prace związane z budową terminalu LNG w Świnoujściu na przyszły rok. Trwają konsultacje społeczne w tej sprawie.
W Świnoujściu trwa budowa terminalu LNG, czyli instalacji do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Na budowie są opóźnienia. Zgodnie z zawartym przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo kontraktem na dostawy LNG z Kataru, pierwszy transport ma dotrzeć do Świnoujścia w drugim półroczu 2014 r.
Projekt uchwały Rady Ministrów dotyczy wydłużenia okresu finansowania inwestycji do końca przyszłego roku. Środki mają być wydane m.in. na pogłębienie i poszerzenie istniejącego toru do parametrów wymaganych dla gazowców LNG, a także na pogłębienie i oczyszczenie nowego toru wejściowego oraz wykonanie obrotnicy statków.
Zdaniem autorów projektu uchwały, zmiany dotyczą wydłużenia finansowania inwestycji i nie mają wpływu na jej całkowitą wartość.
Rzecznik prasowy resortu transportu Mikołaj Karpiński pytany w piątek przez PAP, czy przesunięcie środków jest związane z szukaniem oszczędności w budżecie państwa, w przesłanej odpowiedzi napisał: "Nie chęć oszczędności 111 mln zł, tylko kolejność i porządek wykonania działań (właściwa głębokość toru podejściowego i obrotnicy) jest powodem tego. Wydatkowanie tej kwoty nastąpi nie w tym, lecz w 2014 r. Tak więc możliwość niewydania w tym roku 111 mln zł nie wynika z konieczności oszczędzania, zadanie zostanie wykonane, kwota będzie wykorzystana w 2014 r.".
Zdaniem Karpińskiego, "w tej chwili konsultowana jest nowelizacja programu, która zakłada wykonanie ostatnich zadań w 2014 roku. Takie rozłożenie prac jest logiczne i zasadne z punktu widzenia racjonalności wydatkowania środków finansowych, ponieważ efekt pożądany (właściwa głębokość toru podejściowego i obrotnicy) musi nastąpić bezpośrednio przed wejściem pierwszego gazowca do portu".
Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie, który jest inwestorem budowy falochronu osłonowego w Świnoujściu, poinformowała PAP, że zakończenie pogłębiania i poszerzania toru planowane jest w 2014 r.
W czerwcu br. Polskie LNG informowało, że budowa jest opóźniona o blisko cztery miesiące w stosunku do harmonogramu, przewidującego otwarcie terminalu 1 lipca 2014 r. Główną przyczyną późnienia były bankructwa wykonawców w sezonie budowlanym 2012 r.
Terminal LNG w Świnoujściu, którego częścią będą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m sześc. każdy, ma pozwolić na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. Spółką celową powołaną do budowy terminalu LNG jest Polskie LNG.
_ _ _ _ _
Terminal gazu ziemnego w Świnoujściu nie powstanie na czas. Minister skarbu na początku września ma przedstawić nowy harmonogram prac - dowiedziała się Informacyjna Agencja Radiowa.
W ostatnich tygodniach jedna z firm doradczych przygotowywała audyt, który ma wykazać na jakim etapie są prace budowlane terminalu LNG. Dokument leży już na biurku Włodzimierza Karpińskiego.
Magdalena Kobos z Ministerstwa Skarbu powiedziała IAR, że kilka lat temu przedstawiono bardzo ambitną datę zakończenia inwestycji." Napływały informacje, że opóźnienie jest kilkumiesięczne. Najwyższy czas sprawdzić, jak ta sytuacja w rzeczywistości wygląda, by te opóźnienie nie narastało " - przyznaje Magdalena Kobos.
Pierwotny plan zakładał uruchomienia terminalu 30 czerwca 2014 roku. Zmianę harmonogramu prac może zatwierdzić tylko minister skarbu. W pierwszym etapie eksploatacji terminal LNG pozwoli na odbiór 5 mld m? gazu ziemnego rocznie. Na świecie funkcjonuje obecnie ponad 80 terminali LNG. Najwięcej jest ich w Japonii. W Europie mamy 21 terminali LNG. Liderem pod tym względem jest Hiszpania.