Płatne autostrady

Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych. Krajowy Fundusz Autostradowy, utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego będzie zasilany nowymi opłatmi. Bank BGK będzie też mógł zaciągać kredyty i pożyczki na rzecz Funduszu, które mogą być gwarantowane przez Skarb Państwa.

Głównym źródłem zasilania Funduszu ma być tzw. opłata paliwowa pobierana od producentów, importerów oraz sprzedawców paliw silnikowych i gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów samochodowych. Opłata ta wyniesie 95 zł za tonę paliwa lub gazu. Przyjęto założenie, że obciążone nią zostaną podmioty, które jako pierwsze wprowadzają na rynek paliwa silnikowe. Wiąże się to z faktem, iż w dalszym obrocie uczestniczy wielu pośredników.

Poza wpływami z powyższej opłaty, przychodami Funduszu będą również m.in. środki pochodzące z: opłat za przejazd płatną autostradą; wpłat koncesjonariuszy; odsetek z oprocentowanych środków Funduszu, od lokat bankowych okresowo wolnych środków Funduszu, emisji obligacji; odpłatnego udostępniania nieruchomości nabytych na budowę dróg; bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Reklama

W przypadku przyjęcia ustawy przez Sejm, w latach 2002-2005 przewiduje się oddanie do eksploatacji około 500 km autostrad i 200 km dróg ekspresowych, a także ponad 40 nowych obwodnic miast.Na lata 2002-2005 konieczne nakłady na: utrzymanie dróg i ich naprawę, budowę autostrad i dróg ekspresowych, wzmocnienia szos oraz przebudowę dróg krajowych - oszacowano na 37 mld zł.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »