Poczta Polska dostała wsparcie z budżetu. Przelew na 750 mln zł zrealizowany

Straty Poczty Polskiej z lat 2021-2022 zostały pokryte z budżetu państwa. Przelew w wysokości 750 mln zł już został zrealizowany. Znajdująca się w dramatycznie trudnej sytuacji finansowej Poczta Polska otrzymała rekompensatę z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej (placówki i usługi są utrzymywane, choć nie są rentowne).

Na konto Poczty Polskiej przelano prawie 750 mln zł na pokrycie strat z lat 2021-2022 - poinformował we wtorek dziennikarzy wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński.

Poczta Polska w trudnej sytuacji finansowej

- Prawie 750 mln zł, to były środki z budżetu państwa (...) Poczta Polska poprawiła płynność aby uniknąć upadłości - powiedział wiceminister Bartmiński zapytany, czy zapowiedziane w czerwcu środki dla Poczty za pokrycie strat z lat 2021-2022 zostały przelane na jej konto.

Wiceminister dodał, że pieniądze zostały przekazane jednorazowo, nie w transzach.

Reklama

Tzw. usługa powszechna to obowiązki Poczty Polskiej nie przynoszące zysku

W połowie czerwca tego roku podpisana została umowa między Ministerstwem Aktywów Państwowych i Pocztą Polską, która zakładała przekazanie operatorowi około 750 mln zł rekompensaty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej w latach 2021-2022. Chodzi o refundację za usługi wykonane w latach 2021 i 2022.

Usługa powszechna to wszelkie ustawowe obowiązki nałożone na operatora wyznaczonego, związane np. z utrzymywaniem sieci placówek niezależnie od ich rentowności. Proces związany z otrzymaniem przez Pocztę Polską rekompensaty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej trwał od grudnia 2022 roku.

Do obowiązków pocztowego operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej zalicza się m.in.: świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, obejmującym przesyłki listowe do 2 kg, paczki na terenie Polski do 10 kg oraz zagranicznych do 20 kg, a także paczki dla ociemniałych.

Gęsta sieć placówek pocztowych generuje koszty, których nie ma konkurencja

Operator wyznaczony jest też zobowiązany m.in. do posiadania odpowiednio gęstej sieci placówek pocztowych, świadczenia usługi odbierania i dostarczania listów i paczek przez minimum pięć dni w tygodniu, zapewnienia dostępu do poczty dla osób niepełnosprawnych, współdziałania ze strukturami państwowymi w sytuacjach kryzysowych, organizowania poczty polowej.

Poczta Polska to spółka Skarbu Państwa, największy operator pocztowy na rynku krajowym. Zatrudnia ponad 66 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całej Polsce.

***

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Poczta Polska | pomoc publiczna | dofinansowanie od rządu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »