Poczta Polska rusza na wolny rynek

W dniu 10 października weszły w życie przepisy ustawy z dnia 5 września 2008 r. o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska" (Dz. U. 2008 r., Nr 180 poz. 1109).

Dzięki tym przepisom "Poczta Polska" zostaje przekształcona w spółkę akcyjną, w której Skarb Państwa będzie wyłącznym akcjonariuszem. Dzięki temu firma będzie mogła lepiej funkcjonować na rynku usług i sprostać konkurencji. Nowy podmiot przejmie wszystkie prawa i zobowiązania byłego przedsiębiorstwa państwowego, w tym realizację zadań operatora publicznego zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Spółce będzie przysługiwało wyłączne prawo używania wyrazu "poczta" w jej nazwie oraz zastrzeżonego znaku towarowego. Zgodnie z nowymi przepisami warunki pracy i płacy pracowników spółki pozostaną takie same, jakie obowiązywały w państwowym przedsiębiorstwie. Uregulowano sprawy związane z powoływaniem rady nadzorczej. Rada będzie liczyła 5 członków, powoływanych przez walne zgromadzenie spośród osób wskazanych przez ministra do spraw łączności, skarbu państwa, finansów publicznych. Pracowników spółki w radzie nadzorczej będą reprezentować dwie osoby. Organem zobowiązanym do przeprowadzenia komercjalizacji jest minister właściwy do spraw łączności.

Reklama

Zgodnie z przepisami ustawy przekształcenia Poczty Polskiej w spółkę akcyjną ze 100% udziałem Skarbu Państwa dokona Minister Infrastruktury nie później niż w ciągu 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. W spółce "Poczta Polska" będzie on reprezentował Skarb Państwa. Do komercjalizacji Poczty Polskiej będą miały zastosowanie przepisy Działu II ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, jednak z uwzględnieniem specyfiki p.p.u.p. "Poczta Polska". Przepisy ustawy przewidują zachowanie przez powstałą w wyniku komercjalizacji spółkę niektórych praw wyłącznych przysługujących obecnie przedsiębiorstwom państwowej użyteczności publicznej "Poczta Polska" np. prawa do:

- dotacji na świadczenie usług powszechnych w ramach obowiązku ustawowego nałożonego na nią jako operatora publicznego - poprzez uregulowanie tej sprawy w ustawie Prawo pocztowe,

- używania w działalności dotyczącej świadczenia powszechnych usług pocztowych nazwy "Poczta Polska" oraz zastrzeżonego znaku towarowego oraz oznak z godłem oraz pieczęci urzędowych z wizerunkiem orła i napisem w otoku,

- stosowania ulgi polegającej na zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym i składkami ZUS wypłacanych listonoszom kwot z tytułu zwrotu kosztów używania własnych pojazdów samochodowych do celów służbowych (obsługi rejonów doręczeń).

W projekcie ustawy zawarto też przepisy określające przedmiot podstawowej działalności spółki oraz przepisy, na podstawie, których Poczta Polska po komercjalizacji będzie mogła kontynuować działalność związaną z wykonywaniem usług finansowych w ramach pośrednictwa, w tym czynności bankowych.

Przepisy przyznają operatorom zobowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych prawa do otrzymywania z budżetu państwa dotacji, gdy świadczenie przez nich tych usług przynosi stratę. Poczta Polska będzie miała większe możliwości pozyskania środków ze źródeł zewnętrznych na finansowanie nakładów inwestycyjnych, tj. komercyjnych kredytów bankowych i emisji obligacji. Zmiana formy prawnej wpłynie też na usprawnienie procesu decyzyjnego. Obecnie niektóre decyzje związane z działalnością gospodarczą nie mogą być podejmowane przez kadrę zarządzającą bez konsultacji z organem nadzorującym, co spowalnia zdolności Poczty Polskiej do szybkiego reagowania na działania konkurencji. W poprzednio obowiązującym stanie prawnym jedynym operatorem publicznym zobowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych była "Poczta Polska". Jednak w 2009 r. planowana jest pełna liberalizacja usług pocztowych w Polsce. "Poczta Polska" będzie musiała wtedy sprostać konkurencji ze strony największych i najlepszych operatorów pocztowych. Przepisy ustawy mają służyć przygotowaniu tej instytucji do wymagań wolnego rynku i przekształcić ją w prężnie działającą konkurencyjną firmę.

SerwisPrawa
Dowiedz się więcej na temat: poczta | świadczenia | Poczta Polska | Polskie | przedsiębiorstwa | wolny rynek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »