Polacy chcą wiedzieć więcej o alternatywach dla papierosów

Aż 25 proc. dorosłych Polaków, czyli ponad 8 mln osób, pali tradycyjne papierosy. Liczba palaczy pozostaje niezmienna od 2015 r. Same zakazy nie wystarczą, by zniechęcać do nałogu. Potrzebna jest edukacja i dostęp do wiarygodnych informacji na temat mniej szkodliwych alternatyw - wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Forum Konsumentów.

Zdaniem 77 proc. respondentów, ważna jest edukacja społeczeństwa na tematy związane z używkami i ich działaniem. Wiedza na ten temat jest bowiem bardzo niska.

Informacje na temat papierosów i produktów, które mogą stanowić mniej szkodliwą alternatywę, jak e-papierosy czy podgrzewacze tytoniu, pozyskujemy przede wszystkim z internetu (40 proc.), który jest jednym z najmniej wiarygodnych źródeł wiedzy. Tymczasem aż 81 proc. badanych domaga się rzetelnej informacji naukowej na ten temat.

Polscy coraz częściej sięgają po alternatywne wyroby tytoniowe. W głównej mierze kierują się ich mniejszą szkodliwością dla siebie (30 proc.) oraz dla osób ze swojego otoczenia (24 proc.). Wciąż jednak tradycyjne papierosy nadal pali około 25 proc. osób. Kilka lat temu liczba rzucających palenie zatrzymała się, co wskazuje, że część konsumentów jest odporna na zakazy i ograniczenia.

Reklama

Jeśli istnieje choć cień szansy na ograniczenie epidemii palenia w postaci używania e-papierosów i podgrzewaczy tytoniu, to dorosły konsument powinien z niej skorzystać, a także w rzetelny sposób być o niej poinformowany - wynika z badania.

10 proc. Polaków ocenia, że dużo wie na temat e-papierosów, ale aż 62 proc. uważa, że ich wiedza na ten temat jest mała. Jeszcze gorzej wyniki te wyglądają jeśli chodzi o podgrzewacze tytoniu - w tym przypadku za ekspertów uważa się tylko 3 proc. badanych, a ponad połowa nie ma żadnej wiedzy o tych produktach.

Zdecydowana większość - 77 proc. ankietowanych - dostrzega potrzebę edukacji społeczeństwa w zakresie używek i ich działania (również jeśli chodzi o papierosy i ich alternatywę). Podobny odsetek, 75 proc., pozytywnie ocenia podjęcie działań w kierunku ograniczenia szkodliwości palenia, co - poza działaniami promującymi rzucanie palenia obejmowałoby również wspieranie produktów o obniżonym ryzyku.

Badanie zostało przeprowadzone między 17 a 24 maja 2019 r. przez firmę Maison & Partners na zlecenie Fundacji Forum Konsumentów na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1052 Polaków.

tw

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »