Polacy wcale nie są pesymistami

Pomimo jesiennej aury przedsiębiorcy wykazują niesłabnący optymizm. Firmy z przetwórstwa przemysłowego oceniają, że listopad w tym roku był najlepszy od 1992 r. Budowlance powodzi się najlepiej od trzynastu lat, a handel kręci się najszybciej od dekady.

Gospodarka nadal ma się bardzo dobrze co wpływa na nastroje wśród przedsiębiorców. GUS podał dzisiaj informacje o listopadowej koniunkturze. Badania prowadzone są w oparciu o ankiety rozsyłane wśród firm. Wyniki są bardzo dobre.

W sektorze przetwórstwa przemysłowego ocena klimatu koniunktury jest ciut gorsza niż w październiku, ale i tak listopad w tym roku uważany jest za najlepszy od 1992 r. Wskaźnik optymizmu jest nieco mniejszy niż przed miesiącem za sprawą ostrożniejszych ocen bieżącego i przewidywanego portfela zamówień i w konsekwencji wielkości przyszłej produkcji. Niemniej przedsiębiorcy wciąż z ufnością patrzą w przyszłość na co z pewnością niemały wpływ ich dobra kondycja finansowa.

Reklama

Podobnie optymistyczne nastroje dominują w budowlance, która po złych latach wreszcie doczekała się okresu prosperity. Chociaż listopad to miesiąc kończenia prac na budowach, przedsiębiorcy ocenili, że ostatnio tak dobra końcówkę roku mieli w 1993 r. W porównaniu do października bardziej wstrzemięźliwe są przewidywania co do przyszłych zamówień. Niezła jest za to sytuacja finansowa przedsiębiorstw.

Inaczej jest u handlowców, którzy nie stoją najlepiej z finansami, a w każdym razie gorzej niż w październiku. Zarówno przed miesiącem jak i w listopadzie wystawili negatywne oceny koniunkturze w swoim sektorze. Niemniej, są to oceny najwyższe od dziesięciu lat. Minorowe nastroje w handlu spowodowane są kiepskimi perspektywami co do poprawy sytuacji finansowej i to pomimo zwiększającej się sprzedaży.

ET

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: przedsiębiorcy | nastroje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »