Polatamy w tym sezonie

Obowiązuje już nowy rozkład lotów. Tej wiosny i latem przewoźnicy zaproponują ponad 50 nowych połączeń. O 3 mln nowych pasażerów powalczą tradycyjni przewoźnicy z tanimi liniami.

Najbardziej obleganym przez przewoźników krajowym portem lotniczym jest Kraków. To ze stolicy Małopolski uruchomionych zostanie ponad 20 połączeń, blisko dwukrotnie więcej niż z Warszawy. W efekcie będziemy mieli do dyspozycji ponad 50 nowych połączeń.

Linie inwestują, bo i perspektywy wzrostu polskiego rynku są obiecujące. Jeżeli wierzyć prognozom Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w tym roku na połączeniach do i z Polski ma być odprawionych o 3 mln więcej pasażerów niż przed rokiem. Tym samym ich liczba przekroczy 14 mln.

Poszukiwania nisz

Reklama

Nowe kierunki połączeń uruchamiają nie tylko już działające w Polsce linie. Od wczoraj lata też jeden debiutant: fiński Blue 1, należący do grupy SAS. Za kilka dni działalność uruchomi polski Direct Fly, należący m.in. do Jana Szczepkowskiego, przed laty prezesa Air Polonii.

Direct Fly, to jeden z najbardziej ryzykownych tegorocznych projektów. Linia chce bowiem podbić przede wszystkim połączenia krajowe. Firma wchodzi tym samym na rynek, na którym sparzyła się już niegdyś Air Polonia, a Eurolot, należący do PLL LOT, notuje straty.

Twórcy linii uważają jednak, że sukces zagwarantuje im przemyślana siatka połączeń i ekonomiczne samoloty. Chcą latać m.in. z Warszawy do Gdańska i Wrocławia, z Wrocławia zaś do Gdańska, a z Gdańska do Krakowa.

- Dostrzegliśmy pewną niszę na rynku lotniczym w Polsce, do tej pory niezagospodarowaną ani przez przewoźników tradycyjnych, ani niskokosztowych - ocenia Jan Szczepkowski, prezes Direct Fly. Firma wypośrodkuje również ofertę cenową.

Taniej od tradycyjnej linii, ale drożej od tanich przewoźników, latać też będzie drugi debiutant: Blue 1. Tańszą ofertą z Warszawy do Helsinek firma chce przede wszystkim odebrać klientów Finnair.

- Nie obawiamy się Blue 1, koncentrujemy się na naszym produkcie, wkrótce uruchamiamy dodatkowe, wieczorne połączenie na trasie Helsinki - Warszawa- Helsinki - twierdzi Barbara Pawłowska z Finnair.

Inne tradycyjne linie też wzmacniają się przed konkurencją tanich linii. Na połączenia z Warszawy do Reykjaviku i Tirany stawia British Airways, Air France na trasę z Paryża do Katowic, a PLL LOT zapowiada połączenie czarterowe z Warszawy do Tokio.

Narodowy przewoźnik wprowadza też nowe rejsy do już obsługiwanych portów.

Tani przewoźnicy jednak nie zasypiają. Atakuje przede wszystkim SkyEurope i Centralwings, należący do PLL LOT. W nowej ofercie Centralwings dominuje kierunek brytyjski, a SkyEurope kieruje się na południowe kierunki, m.in. do Włoch czy Hiszpanii.

Ofertę wzbogacają easyJet, Germanwings, Ryanair oraz krajowy lider tanich przewozów - Wizz Air.

Dobre rokowania

Oferta przewoźników jest coraz bogatsza, bo i polski rynek dobrze rokuje.

- Wzrasta nie tylko rzeczywista mobilność lotnicza Polaków, ale i turystyczna atrakcyjność wielu krajowych miast portowych - uważa prof. Elżbieta Marciszewska z SGH. Nic dziwnego, że najatrakcyjniejszymi polskimi portami są Warszawa, Kraków i Gdańsk, a z kierunków zagranicznych na czoło wybija się Londyn czy Paryż.

Jak tłumaczy Elżbieta Marciszewska, na tych połączeniach zawsze był i wciąż jest największy wskaźnik wykorzystania miejsc w samolocie. Tyle że wyższa konkurencja to także niższe zyski dla każdej z linii i konieczność poszukiwania źródeł obniżki kosztów. Wraz ze wzrostem konkurencji wzrasta też bariera opłacalności uruchomienia połączenia. Zwiększa się bowiem ryzyko deficytu nowej linii.

Krytyczny wskaźnik wypełnienia miejsc w samolocie, gwarantujący zwrot kosztów, to 70-75 proc. Obecnie średni wskaźnik dla Polski kształtuje się natomiast na poziomie 75-80 proc., czyli mniej więcej pokrywającym koszty. Zdaniem prof. Marciszewskiej, może to oznaczać, że w niedługim czasie linie lotnicze podniosą ceny.

Cezary Pytlos

Lataj taniej - sprawdź ceny połączeń

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: W tym sezonie | firma | przewoźnicy | rozkład jazdy PKP | PLL LOT | 50+
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »