Polityka akcyzowa ministra finansów jest nieprzemyślana

Konfederacja Pracodawców Polskich negatywnie ocenia przedstawiony przez ministra finansów projekt zmian stawek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe. Według KPP, podwyżka ta jest zbyt wysoka. Sprzeciw KPP budzą także dokonane przez ministra szacunkowe obliczenia wzrostu cen detalicznych. Wprowadzenie przedstawionych stawek akcyzy spowoduje przekroczenie zaleceń Rady Europejskiej.

Konfederacja Pracodawców Polskich negatywnie ocenia przedstawiony przez ministra finansów projekt zmian stawek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe. Według KPP, podwyżka ta jest zbyt wysoka. Sprzeciw KPP budzą także dokonane przez ministra szacunkowe obliczenia wzrostu cen detalicznych. Wprowadzenie przedstawionych stawek akcyzy spowoduje przekroczenie zaleceń Rady Europejskiej.

Projekt rozporządzenia ministra finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego jest kolejnym etapem stopniowego dochodzenia krajowej stawki akcyzy na papierosy do poziomu minimum wspólnotowego, które osiągnąć mamy w dniu 31 grudnia 2008 r. Kolejne rozporządzenie wynika z konieczności wypełnienia przyjętych przez Polskę zobowiązań, będących konsekwencją postanowień Traktatu Akcesyjnego.

KPP negatywnie ocenia przedstawiony projekt. W ocenie Konfederacji Pracodawców Polskich stawka akcyzy na papierosy powinna wzrosnąć o 10 proc. Natomiast stawka akcyzy dla ciętego tytoniu do ręcznego sporządzania papierosów powinna zostać podniesiona do wysokości 52 zł za każdy 1 kilogram i 21,67 proc. maksymalnej ceny detalicznej. Zmiany stawek akcyzowych na wyroby tytoniowe proponowane w przedmiotowym projekcie wpłyną negatywnie na sytuację ekonomiczną wszystkich firm działających na rynku wyrobów tytoniowych, zarówno produkujących, jak i handlujących wyrobami tytoniowymi. Proponowana podwyżka akcyzy o 23,3 proc. spowoduje wzrost cen detalicznych wyrobów o ponad 20-22 proc., a nie jak zakłada projekt o 15-17 proc.

Reklama

Należy zaznaczyć, że proponowana podwyżka akcyzy przełoży się na wzrost ceny produktów najpopularniejszej kategorii cenowej do poziomu 6,87 zł za paczkę. W wyniku tego akcyza wyniesie 61,85 euro za 1000 sztuk, a jej udział w cenie wyniesie ponad 64,4 proc. Oznacza to, że przekroczone zostaną zalecenia Dyrektywy Rady 92/79/EWG, na które powołuje się projektodawca

w przedmiotowym rozporządzeniu. Należy także podkreślić, że siła nabywcza polskich palaczy wynosi jedynie ok. 40 proc. średniej unijnej.

W ocenie KPP polityka akcyzowa na wyroby tytoniowe, prowadzona przez Ministerstwo Finansów jest niedostosowana do sytuacji ekonomicznej polskiego społeczeństwa. Prowadzi do spadku rentowności firm produkujących i handlujących takimi wyrobami. Jednocześnie powoduje dynamiczny rozwój szarej strefy i czarnego rynku, gdzie masowo oferuje się produkty z przemytu

(w województwach wschodnich papierosy zza wschodniej granicy już teraz stanowią ok. 60 proc. całkowitej sprzedaży). Ministerstwo Finansów - ustalając stawki podatku akcyzowego na papierosy

i tytoń do palenia i pomijając zalecenia Dyrektywy Rady 2002/10/WE - powoduje, że w Polsce jest najwyższy udział akcyzy w cenie detalicznej tytoniu do ręcznego sporządzania papierosów.

Proponowane w rozporządzeniu stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe spowodują dużą podwyżkę cen detalicznych tych wyrobów, co doprowadzi do spadku sprzedaży. Oznacza to spadek rentowności produkcji dla producentów wyrobów tytoniowych oraz obniżenie dochodów ze sprzedaży dla handlowców, hurtowników i detalistów. Negatywne skutki odczują także konsumenci wyrobów tytoniowych - szczególnie ci o najniższych dochodach. Należy się liczyć - co pokazał już rok bieżący - że wpływy do budżetu państwa mogą być dużo mniejsze od zakładanych. Spadek legalnej sprzedaży oznacza mniejsze wpływy do budżetu również z tytułu VAT, CIT i PIT oraz spadek zatrudnienia w firmach produkujących wyroby tytoniowe.

Konfederacja Pracodawców Polskich przypomina: jedno stanowisko pracy w takich firmach, generuje ponad 10 miejsc pracy w innych gałęziach gospodarki: rolnictwie, przemyśle przetwórczym czy handlu i usługach.

Skala podwyżek podatku akcyzowego powinna być niższa i rozłożona na dłuższy okres. Nie wprowadzono zasady, że cena drukowana na paczce jest ceną obowiązującą i ograniczenia zapasów wyrobów tytoniowych z ceną detaliczną i opodatkowanych podatkiem akcyzowym sprzed podwyżki. Brakuje także działań ukierunkowanych na ograniczenie przemytu tj. zmiany ilości papierosów przewożonych przez podróżnych do paczki na osobę, przywrócenia wieku 18 lat, jako uprawniającego do przewozu przez granicę paczki papierosów oraz opracowania ogólnopolskiej strategii zwalczania przemytu i handlu papierosów bez polskich znaków akcyzy.

Zdaniem Konfederacji Pracodawców Polskich, zmianę stawki akcyzy na tytoń do palenia należy rozpatrywać równolegle z trwającymi pracami w zakresie zmian w ustawie o podatku akcyzowym.

* * *

Konfederacja Pracodawców Polskich jest największą i najstarszą organizacją pracodawców w Polsce. Powstała w listopadzie 1989 roku. Reprezentuje ponad 6000 firm, zatrudniających przeszło 2 mln pracowników. 82 proc. z nich to firmy prywatne. Konfederacja jest uznanym partnerem społecznym w Polsce i w Europie. Prezydentem KPP jest Andrzej Malinowski, który jest także I wiceprezydentem Europejskiej Organizacji Pracodawców Przedsiębiorstw Publicznych CEEP.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »