Polsat w komórkach
Cyfrowy Polsat uruchomi usługę telefonii komórkowej w oparciu o sieć radiową Polskiej Telefonii Cyfrowej. Spółka zaprojektowała własną sieć telekomunikacyjną i będzie działać w oparciu o własny kod dostępu PL12, własne punkty styku i umowy interconnectowe.
Cyfrowy Polsat, który w ostatnich latach był liderem pod względem pozyskiwania nowych klientów, ma nadzieję na utrzymanie tej tendencji w kolejnych latach. Potencjalny dynamiczny wzrost liczby abonentów powinien przełożyć się na dalszą poprawę wyników finansowych spółki.
Inwestycje w 2008 roku mają sięgnąć ok. 70 mln zł, z czego około 20 mln zł pochłonie projekt MVNO, który ma ruszyć w II kwartale.
"Ubiegły rok zakończyliśmy z liczbą 2,068 mln abonentów wobec 1,274 mln na koniec 2006 roku" - powiedział w wywiadzie Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu.
Na pytanie, czy tak dynamiczny wzrost liczby abonentów możliwy jest także w 2008 roku prezes odpowiedział:
"W Polsce jest 14 mln gospodarstw domowych, z czego 3,3 mln korzysta z usług platform cyfrowych, a 4,5 - 5,5 mln z usług operatorów kablowych. Zostaje nam więc do zagospodarowania jakieś 6 mln domów i mieszkań. Jeśli weźmiemy pod uwagę to, że operatorzy kablowi praktycznie nie rozbudowują swoich sieci i skupiają się na wprowadzaniu nowych usług, to naszym zdaniem całe to pole na razie zostało oddane platformom. Ostatnie lata pokazują, że to Cyfrowy Polsat jest najaktywniejszy w pozyskiwaniu nowych klientów. Mam nadzieję, że tak będzie też w przyszłości"- dodał.
Cyfrowy Polsat po trzech kwartałach 2007 roku zwiększył zysk netto o blisko 125 proc. do 122,3 mln zł. Przychody wzrosły w tym czasie o prawie 70 proc. do 553,3 mln zł, a EBITDA wyniosła po 9 miesiącach ubiegłego roku do 167,8 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 70 proc. Spółka nie podała jeszcze wyników po czterech kwartałach.
W 2008 roku inwestycje Cyfrowego Polsatu mają sięgnąć 70 mln zł, z czego 20 mln zł to capex związany z projektem świadczenia usługi jako operator wirtualnej sieci komórkowej (MVNO). Pozostałe inwestycje to dalszy rozwój platformy cyfrowej oraz inwestycje w infrastrukturę.
W 2007 roku inwestycje Cyfrowego Polsatu wyniosły około 60 mln zł, z czego na projekt telefonii mobilnej trafiło ponad 20 mln zł.
"Start naszej telefonii mobilnej planowany jest w drugim kwartale tego roku. W toku kilkumiesięcznych negocjacji nie udało nam się porozumieć z Centertelem i Polkomtelem, co spowodowało, że zwróciliśmy się do Urzędu Komunikacji Elektronicznej o wydanie decyzji zastępującej umowy z tymi operatorami. Po jej otrzymaniu i przeprowadzeniu niezbędnych połączeń oraz testów nasza oferta telekomunikacyjna trafi na rynek" - powiedział Libicki.
Prezes nie chciał ujawnić liczby klientów telefonii mobilnej, jaką chce pozyskać Cyfrowy Polsat.
"Naszą bazą są nasi abonenci usługi telewizyjnej, czyli ponad 2 mln gospodarstw domowych, co daje 6 mln Polaków, do których przede wszystkim zaadresujemy naszą ofertę" - powiedział.
Cyfrowy Polsat uruchomi usługę telefonii komórkowej w oparciu o sieć radiową Polskiej Telefonii Cyfrowej. Spółka zaprojektowała własną sieć telekomunikacyjną i będzie działać w oparciu o własny kod dostępu PL12, własne punkty styku i umowy interconnectowe.
Cyfrowy Polsat posiada już własny system billingowy i CRM.
Libicki zapowiedział, że w kolejnych latach inwestycje związane z MVNO nie będą tak wysokie, podobnie jak inwestycje związane z rozbudową infrastruktury w warszawskiej siedzibie firmy.
"Naszą ambicja jest prowadzenie całej działalności operacyjnej samodzielnie, pod bezpośrednim nadzorem naszych menedżerów. W tym celu planujemy m.in przenieść w połowie roku produkcję dekoderów z fabryki w Żywcu do Warszawy. Główne inwestycje infrastrukturalne zostały już poniesione i nie planujemy dużych wydatków z tym związanych w przyszłości" - powiedział.
Otwarcie żywieckiej fabryki, która może produkować 90.000 dekoderów miesięcznie, kosztowało do dnia zatwierdzenia prospektu około 6 mln zł. Całość inwestycji wyniesie 11 mln zł.
Prezes zapowiedział, że obecnie Cyfrowy Polsat koncentruje się na rozwoju w Polsce, jednak w przyszłości możliwa jest ekspansja zagraniczna. "Obecnie musimy być skoncentrowani na dynamicznym rozwoju Cyfrowego Polsatu w kraju, żeby w odpowiedni sposób zapewnić serwis naszym obecnym i przyszłym klientom" - powiedział.
"Nie wykluczamy wyjścia poza Polskę, ale na razie nie jest to analizowane" - dodał.
Cyfrowy Polsat jest największą platformą cyfrową w Polsce pod względem liczby abonentów. W swojej ofercie ma 65 kanałów polskojęzycznych oraz ponad 500 obcojęzycznych.
W technologii HD dostępny jest Polsat Sport. W tym roku dołączyć do niego mają jeszcze 4 inne kanały. Cyfrowy Polsat nie ma własnej sieci dystrybucji. Współpracuje z 25 dystrybutorami, którzy mają łącznie 1.200 punktów sprzedaży.