Reklama

Polsat zwycięzcą Euro 2016

Czerwiec i lipiec grupa Polsatu musi zaliczyć do najbardziej udanych w historii. Według nieoficjalnych szacunków, do przedłużenia umowy z Cyfrowym Polsatem, innym operatorem albo zapłacenia ponad 70 zł za dostęp do Polsatu Sport 2 i Polsatu Sport 3 udało się namówić 400 tysięcy osób. Na tym jednak nie koniec, bo eksperci przypuszczają, że nadawca zarobił na reklamach przy okazji turnieju piłkarskiego prawie dwa razy więcej niż Telewizja Polska. Można więc uznać, że zakup praw do Euro 2016 był dla Zygmunta Solorza-Żaka "złotym interesem".

Portal Wirtualne Media powołuje się na szacunki agencji Starcom Polska. Przychody reklamowe przy meczach Euro 2016 emitowanych na głównej antenie Polsatu wyniosły 37,7 mln zł. Z kolei Telewizja Polska zarobiła blisko 21 mln zł.

Reklama

Analiza uwzględniła, że Plus i Cyfrowy Polsat nie przyniosły spółce dodatkowych przychodów, ponieważ są markami do niej należącymi. Wydatki tych graczy wyniosły około 3,6 mln zł. Po uwzględnieniu tej kwoty wartość przychodów reklamowych przy meczach Euro 2016 na antenie Polsatu wynosi 34,1 mln zł.

TVP zapłaciła Polsatowi za prawa do emisji 11 spotkań około 40 mln zł, co oznacza, że inwestycja się nie zwróciła. Mimo tych liczb, prezes TVP Jacek Kurski nie żałuje decyzji o zakupu praw do części spotkań.

- Wpływy reklamowe są wyższe, niż zakładaliśmy, ale i tak są mniejsze, niż powinny być, gdyby były normalne zasady telemetrii - mówił na konferencji prasowej. Co ciekawe, telewizja publiczna gromadziła przed telewizorami większą widownię.

Na przykład z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że spotkanie Polska - Portugalia w TVP1 obejrzało 8,1 mln widzów, a w Polsacie i Polsacie Sport 7,9 mln. To jednak i tak znacznie mniejsza różnica niż w przypadku poprzednich mundialów i Euro, gdzie TVP i Polsat dzieliły się prawami. Decydująca może być tutaj nie tylko niechęć części widzów do telewizji publicznej po zmianach, ale także powszechność naziemnej telewizji cyfrowej. W erze analogowej Polsat docierał głównie do mieszkańców większych miast.

Już niebawem wpływy reklamowe TVP z wielkiego sportu powinny się poprawić. W dniach 5-21 sierpnia Letnie Igrzyska Olimpijskie w Rio de Janeiro. Telewizja publiczna pokaże ponad 700 godzin transmisji z Brazylii, gdzie wysyła 45 osób. Również najbliższe lata rysują się dla TVP optymistycznie, gdyż pokaże piłkarskie mistrzostwa świata 2018 i 2022 oraz Euro 2020.

Daniel Gadomski

Dowiedz się więcej na temat: Cyfrowy Polsat SA | Euro 2016 | Polsat

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »