Polska Kolej Popłynie?
Kolejarze, ich rodziny, byli kolejarze, emeryci, mieszkańcy domów kolejowych... Grubo ponad milion potencjalnych wyborców. Oto - według "Trybuny" - powód, dla którego kolejne rządy nie chcą na poważnie zabrać się za tego, z każdym rokiem staczającego się po równi pochyłej molocha.
Nie ma na świecie drugiego kraju, który na taką skalę nie wykorzystywałby kolejowego potencjału. Na zachodzie Polski gęstość linii kolejowych należy do największych w Europie. W sumie mamy blisko 23 tys. km linii kolejowych. W ruchu towarowym wykorzystywane jest ok. 19 tys. km, a w pasażerskim raptem 14 tys. Niewiele ponad połowę!
Od 1989 r. połączenia kolejowe straciło blisko 40 powiatowych miast (jako ostatnie 1 lutego Pisz i Lipno; tego dnia przywrócono komunikację kolejową z Wałczem), w kolejnych 40 liczba połączeń zmniejszyła się nawet kilkakrotnie.
PKP Intercity, Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie, SKM trójmiejska i stołeczna wyprawiają dziennie w sumie ok. 3500 pociągów. Ceske Drahy 2,5 raza więcej, Deutsche Bahn - 8 razy więcej - czytamy w "Trybunie".
Od 1 marca drożej
Większość biletów kolejowych PKP Przewozy Regionalne od dziś drożeje o 5 proc. - nie zmieniają się ceny biletów jednorazowych w pociągach osobowych na trasach do 20 km i w pociągach pospiesznych na trasach od 21 do 100 km. Podwyżka jest spowodowana wzrostem kosztów zewnętrznych, m.in. energii elektrycznej i paliw - tłumaczy PKP Przewozy Regionalne. Przedstawiciele spółki zaznaczyli, że ostatnie zmiany cen biletów jednorazowych spółka wprowadzała w maju 2004 roku, a biletów okresowych w lutym ubiegłego roku.