Polska na 22. miejscu w UE

Polska tylko w 25 proc. wykorzystuje potencjał innowacyjności, co plasuje nasz kraj na 22. miejscu w Unii Europejskiej - wynika z rankingu Innovation Union Scoreboard 2010 przygotowanego dla Komisji Europejskiej.

Od zajmujących czołowe pozycje Szwecji, Danii i Niemiec dzieli nas przepaść. Bez kompleksowych zmian dystans ten będzie się tylko powiększał.

Pobierz darmowy: PIT 2010

Czynników hamujących rozwój innowacyjności jest wiele: archaiczny system edukacji wyższej i niedostateczna promocja polskich naukowców; brak stymulacji innowacyjności ze strony rządu; zbyt niskie nakłady na badania i rozwój (0,6 proc. PKB, podczas gdy średnia europejska wynosi 1,9 proc.); niewłaściwe instrumenty wsparcia przedsiębiorstw, brak odpowiednich zachęt do inwestowania w innowacyjność; brak specjalistycznych instytucji finansowych, specjalizujących się we wspieraniu innowacyjnych firm; niedostateczna świadomość przedsiębiorców w zakresie wdrażania innowacji.

Brak strategii!

- Problem w dużej mierze wynika z wieloletnich zaniedbań. Brakowało i nadal brakuje krajowej strategii innowacyjności. Prace nad stworzeniem takiego dokumentu trwają aktualnie w Ministerstwie Gospodarki. Przedłożony do konsultacji społecznych projekt zawiera szereg istotnych propozycji dotyczących m.in. naprawy finansów publicznych, długoletniego planowania wydatków, stworzenia przyjaznego otoczenia regulacyjno-instytucjonalnego - w tym stabilizacji prawa - a także ułatwienia dostępu do kapitału - mówi ekspert Pracodawców RP, Piotr Wołejko.

Reklama

Pracodawcy RP pozytywnie odnoszą się do przygotowanego przez Ministerstwo Gospodarki projektu, wskazując jednak przy tym, iż jest to dobry punkt wyjścia do dalszych prac. - W "Strategii Innowacyjności i Efektywności Gospodarki" brakuje bowiem konkretnych propozycji rozwiązań przedstawionych problemów - podkreśla ekspert.

Nie tylko kasa

Należy pamiętać, że często innowacje nie muszą wiązać się z badaniami czy implementowaniem nowych technologii. Sposobem na poprawę działania przedsiębiorstwa mogą być bowiem zmiany organizacyjne dotyczące podziału zadań lub obiegu informacji. Innowacją jest każde rozwiązanie, które podnosi wydajność przedsiębiorstwa, nawet jeśli faktycznie poprawia tylko atmosferę w pracy.

- Dlatego oprócz rządowej strategii ważne jest informowanie przedsiębiorców o istocie innowacji i sposobach na wprowadzanie ich w życie. Praktyka pokazuje, że dobrze przeprowadzona kampania informacyjna może zdziałać więcej niż odgórne programy bądź nakazy. Jeśli rzeczywiście Polska ma stać się nowoczesnym państwem z gospodarką opartą na wiedzy, rządzący powinni robić zdecydowanie więcej w tym kierunku - mówi Piotr Wołejko.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: nowe technologie | miejscem | Polska | Polskie | innowacyjność
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »