Polska przeciwna zakazowi aut spalinowych. Minister Moskwa: Złożymy wniosek do TSUE

- W najbliższych dniach złożymy do Trybunału Sprawiedliwości UE wniosek w sprawie unijnego zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 r., gdyż takie rozwiązanie jest niekorzystne dla gospodarek europejskich - ogłosiła minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.

W marcu Rada Unii Europejskiej przyjęła ustawę, która określa bardziej rygorystyczne normy emisji dwutlenku węgla dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. 

Regulacja zakłada 100 proc. redukcji emisji CO2 w przypadku nowych pojazdów po 2035 r. Oznacza to, że przepis zakazuje rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 r. Na razie Polska jest jedynym krajem, który opowiedział się przeciwko tym przepisom. Od głosu wstrzymały się Bułgaria, Rumunia i Włochy.

Minister Moskwa o zakazie rejestracji aut spalinowych: To niekorzystne dla wszystkich gospodarek

- Rozwiązanie dotyczące zakazu aut spalinowych w 2035 r. jest niekorzystne dla wszystkich gospodarek europejskich. (...) Uważam, że jeżeli dzisiaj podejmujemy decyzję na 2035 r., to dzisiaj trzeba patrzeć na jej konsekwencje na kolejne lata, bez wyznaczania celów, które są nieprzeliczone, nieprzekalkulowane, bez analizy. Nie ma tam analizy wpływu społecznego i gospodarczego, co jest skandaliczne. Zresztą z tą decyzją idziemy w najbliższym czasie do Trybunału Sprawiedliwości - powiedziała Anna Moskwa w Radiu Zet. 

Reklama

Minister klimatu i środowiska wskazała, że decyzja dotycząca zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych powinna być podjęta w oparciu o jednomyślność, ponieważ "wpływa na mix energetyczny, a była podjęta w oparciu o większość kwalifikowaną".

- Z tym dokumentem i z wieloma innymi w pakiecie "Fit for 55" idziemy do Trybunału Sprawiedliwości. Mam nadzieję, że będą państwa, które się przyłączą. W najbliższych dniach będziemy ten wniosek składać - powiedziała. 

Anna Moskwa poinformowała, że Polska będzie się domagać zmiany podstawy prawnej. - Czyli de facto decyzji Trybunału Sprawiedliwości, że wszystkie te decyzje zostały podjęte błędnie, na podstawie błędnej podstawy formalnoprawnej, a tym samym są nieważnymi dokumentami - wyjaśniła.

Co to jest pakiet "Fit for 55"?

"Fit for 55" to pakiet dyrektyw i rozporządzeń prawnych przygotowanych przez Komisję, które mają doprowadzić do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.) i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.

Akty prawne przewidują m.in. zakaz sprzedaży nowych samochodów o napędzie spalinowym po 2035 r., zmiany systemu handlu emisjami (ETS), po których sektory już objęte ETS mają do 2030 r. obniżyć poziom emisji gazów cieplarnianych o 62 proc. w porównaniu z poziomem w roku 2005. 

To także stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji w latach 2026-2034, powstanie odrębnego systemu ETS II dla paliw, które wykorzystuje się w transporcie drogowym i do ogrzewania budynków w 2027 roku, powstanie mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM) polegającego na tym, że importerzy takich towarów, jak żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, elektryczność i wodór będą musieli zapłacić różnicę pomiędzy opłatą emisyjną w kraju produkcji, a ceną uprawnień do emisji w unijnym ETS oraz znaczne ograniczenie emisji metanu przez przemysł wydobywczy i rolnictwo.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: TSUE | Anna Moskwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »