Polska sieć snuje plany. Będą nowe sklepy, nie będzie ekspansji na regiony
Polska sieć handlowa Topaz zapowiada ekspansję swoich sklepów spożywczych. Jeżeli jednak ktoś liczył, że markety pod tą marką będzie można spotkać poza wschodnimi i centralnymi regionami naszego kraju, to na razie musi obejść się smakiem. Mimo że sieć zapowiada otwieranie kolejnych sklepów, to będą one jednak działać nadal jedynie w czterech województwach.
Polska sieć handlowa Topaz nie planuje rozszerzać swojej działalności na kolejne regiony w kraju - poinformowała sieć w odpowiedzi na pytania Interii, co do dalszej ekspansji. Wszystko po tym, jak w październiku spółka poinformowała, że chce zwiększyć liczbę sklepów detalicznych, zarówno własnych, franczyzowych, jak i na umowach ajencyjnych.
Sklepy spożywcze Topaz można spotkać głównie w centralnej i wschodniej Polsce. Najwięcej placówek działa w czterech województwach: mazowieckim, lubelskim, podlaskim oraz warmińsko-mazurskim. I choć sieć od jakiegoś czasu mówi o planach ekspansji, to nie chodzi o ekspansję terytorialną, a jedynie zwiększenie liczby sklepów działających już w dotychczasowych regionach.
Pojawienie się marketów Topaz w nowych województwach nie jest możliwe przez aktualną sieć magazynów i logistykę firmy. - Wszystkie nasze plany inwestycyjne chcemy opierać na dobrze funkcjonujących fundamentach sieci, w tym magazynach własnych, dlatego nowe placówki handlowe będą otwierane w dotychczasowych województwach - informuje sieć.
Zamiast w magazyny w nowych częściach kraju, sieć zapowiada inwestycję w energooszczędną energię, która ma pojawić się nie tylko w nowych placówkach, ale także istniejących sklepach marki.
System monitorów LED, tablety dla klientów z właściwościami i alergenami produktów świeżych, system BBS i analizatorów optycznych do monitorowania zużycia energii w obiektach, a także montaż odzysków ciepła z chłodnictwa w nowoczesnej technologii - to tylko niektóre z nich, które mają pozytywnie wpłynąć na środowisko, a zdaje się, że podkreślanie, że Topaz jest zielony, to jedna ze strategii firmy.
Automatyzacja obsługi klientów i wdrażanie nowoczesnych technologii w placówkach - m.in. nowe kasy samoobsługowe czy rozwój aplikacji mobilnej dla klientów - to kolejne cele, które stawia przed sobą sieć. Zatem czy pracownicy powinni obawiać się o swoje miejsca pracy? A tych jest sporo, ponieważ firma zatrudnia obecnie ponad 2300 osób.
Sieć zapewnia, że pracownicy mogą spać spokojnie. - Wszystkie działania w zakresie automatyzacji procesów w sklepach stacjonarnych, które od miesięcy są realizowane w naszych placówkach, nie mają służyć jakiejkolwiek zorganizowanej redukcji zatrudnienia - deklaruje Topaz. Unowocześnienie i optymalizacja procesów funkcjonujących w ramach sieci, ma jedynie pozwolić na usprawnienie bieżącej obsługi sklepów i magazynów, a finalnie wpłynąć na poprawę dostępności i konkurencyjności na polskim rynku.
"Czyniąc te działania, myślimy przede wszystkim o końcowym konsumencie i jego zadowoleniu z wizyty w jednym z naszych sklepów" - zapewnia sieć.
W grudniu sieć sklepów Topaz miała 65 placówek handlowych działających pod szyldem Topaz oraz 55 sklepów franczyzowych funkcjonujących jako Topaz Express. W nadchodzących miesiącach ma być ich jednak więcej i jest to główny element strategii firmy.
"W najbliższym czasie sieć powiększy się o kolejne punkty handlowe, stanowiące własność spółki" - informuje Topaz. Wedle zapowiedzi nowe sklepy powstaną m.in. w Gołaszynie koło Łukowa, Siemiatyczach, Stoczku Łukowskim, czy w Sokołowie Podlaskim. Rozwijane mają być także sklepy Topaz Express (sklepy działające w modelu franchisingowym), do których dołączyć mają kolejni przedsiębiorcy prowadzący lub rozpoczynający swoją przygodę z handlem.
W ten sposób w 2024 roku sieć zamierza dysponować ponad 120 punktami handlowymi. Niezmiennie będą one jednak zlokalizowane w czterech województwach, w których aktualnie działa (mazowieckim, podlaskim, warmińsko-mazurskim i lubelskim) - mieszkańcy zachodniej, północnej czy południowej Polski, jeżeli będą chcieli zrobić zakupy w Topaz, będą musieli pojechać do innych regionów kraju.
Przychody spółki Topaz w 2022 roku wyniosły 1,09 mld zł netto i jest to więcej o 21,1 proc. w porównaniu z 2021 rokiem. Spółka generuje zyski na poziomie ok. 16,4 mln zł.
Sieć działa na polskim rynku od 1993 roku - pierwszy sklep otwarto przy ulicy Kolejowej w Sokołowie Podlaskim. Co ciekawe, Topaz to nie tylko sklepy spożywcze. Przedsiębiorstwo rozwija również swoje własne stacje benzynowe.