Polska stawia na porty regionalne
Co najmniej do 2010 r. liczba pasażerów polskich lotnisk będzie rosnąć o 15-25 proc. rocznie - szacuje resort transportu, który przygotował kompleksowy plan rozwoju lotnictwa cywilnego.
Zakłada on m.in. ok. 357 mln euro unijnego wsparcia na inwestycje w infrastrukturze portów regionalnych. Na razie nie powstanie natomiast nowy port centralny.
Szczegóły planowanych rozwiązań przedstawili w Katowicach minister transportu Jerzy Polaczek i jego zastępca Eugeniusz Wróbel. Obaj podkreślali, że lotnictwo cywilne jest najszybciej rozwijającą się gałęzią transportu. Poprzez zmianę prawa i środki na modernizację infrastruktury rząd chce wspomóc lotniska, aby sprostały rosnącemu zapotrzebowaniu pasażerów.
Porty regionalne
znajdujące się w europejskiej sieci lotnisk TEN- T (Katowice, Kraków, Wrocław, Poznań, Szczecin, Gdańsk, Rzeszów) będą mogły skorzystać ze środków w ramach sektorowego programu "Infrastruktura i Środowisko". Dofinansowanie inwestycji nie będzie mogło jednak przekroczyć połowy ich wartości. Mniejsze lotniska będą mogły ubiegać się o środki z Regionalnych Programów Operacyjnych.
Zarządy lotnisk mają wkrótce przedstawić tzw. plany generalne, pokazujące nie tylko ich zamierzenia rozwojowe w ciągu 30 lat, ale również możliwości związane np. z terenami pod rozbudowę. Resort transportu chce też wspierać rozwój małych lotnisk, gdzie mogą lądować lekkie i ultralekkie prywatne samoloty.
Według wiceministra Wróbla, zniesienie barier administracyjnych powinno spowodować w kolejnych latach rozwój tego segmentu lotnictwa.
Ministerstwo nie planuje natomiast na razie budowy nowego portu centralnego, choć jak mówił Wróbel - nie oznacza to zaniechania tego projektu. Będą prowadzone prace analityczne, zabezpieczane będą tereny pod przyszłą inwestycję tego typu. Na razie jednak nie mam mowy o rozpoczynaniu inwestycji, której koszt szacuje się na kilka miliardów euro.
"Realizujemy rozproszony model lotnictwa cywilnego, oparty m.in. o porty regionalne. Także w Europie niektóre duże porty przesiadkowe ustępują pola lotniskom regionalnym (...). W tej chwili nie istnieją przesłanki, aby podejmować decyzję o budowie nowego portu centralnego" - powiedział Wróbel.
Podkreślił, że tego typu inwestycja oznaczałaby nie tylko stworzenie infrastruktury lotniskowej, ale także kompleksową przebudowę układów komunikacyjnych, aby "niemal do terminalu" można było wjechać pociągiem czy autobusem. Przebudowy wymagałby też system energetyczny; część obsługi lotniska z rodzinami ok. 100 tys. osób - musiałaby zamieszkać w nowym miasteczku w pobliżu portu.
Według wiceministra, nowy port oznaczałby docelowo stopniową likwidację warszawskiego Okęcia, co wobec dokonanych tam ostatnio inwestycji, byłoby nieracjonalne. Zgodnie z ministerialnym programem, rozwój lotnisk regionalnych ma iść w parze z ich lepszym skomunikowaniem. Resort zamierza wspierać projekty drogowe i kolejowe, tworzące dogodne dla pasażerów dojazdy do lotnisk.
Przykładem ma być port Katowice w Pyrzowicach, gdzie niedawno oddano do użytku nową drogę, a za kilka lat gotowe ma być połączenie kolejowe.
Według ministra, za 3,5 roku podkatowicki port będzie jednym z najlepiej skomunikowanych lotnisk w Polsce. Na rozwój własnej infrastruktury lotnisko mogłoby otrzymać 50-100 mln euro. Około 2011 r. port ma obsługiwać nawet ok. 3,5 mln pasażerów (w ubiegłym roku z tego lotniska skorzystało niespełna 1,5 mln osób). Rozważana jest m.in. budowa drugiej drogi startowej dla samolotów. Dziś dysponuje tym tylko Okęcie.
Polaczek przypomniał, że planom rozwoju lotnictwa cywilnego towarzyszą fundamentalne dla tego sektora zmiany prawa. W kwietniu zacznie obowiązywać ustawa powołująca Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, która będzie zarządzać przestrzenią powietrzną. W prawie lotniczym mają zniknąć bariery m.in. dla ruchu lekkich i ultralekkich maszyn. W tym roku planowana jest komercjalizacja przedsiębiorstwa Porty Lotnicze. Resort chce też uregulować relacje w zakresie własności i zarządzania portami.
Z danych resortu transportu wynika, że w minionym roku polskie lotniska obsłużyły ponad 15 mln pasażerów, wobec 11,8 mln rok wcześniej. Założenia na ten rok mówią nawet o 20 mln pasażerów. Na świecie komunikacja lotnicza generuje ok. 213 mld USD przychodów rocznie.