Polska Wódka - powód do międzynarodowej dumy
Równo rok po wprowadzeniu definicji i oznaczenia Polska Wódka słowa rosyjskiego Ministra Spraw Zagranicznych Siergieja Ławrowa i wyrazy uznania znanego hollywoodzkiego aktora Hugh Lauriego sprawiły, że polska wódka stała się tematem globalnym.
To wspaniały moment do promocji jednego z najlepszych narodowych produktów, w której powinni także uczestniczyć polscy konsumenci w myśl idei patriotyzmu konsumpcyjnego. Ale czy Polacy wiedzą czym tak naprawdę jest Polska Wódka i które marki mogą pochwalić się tym oznaczeniem? Czy potrafią wskazać różnicę pomiędzy alkoholem produkowanym w Polsce a Polską Wódką?
Od kilku lat obserwujemy trend, którego głównym założeniem jest wybieranie przez konsumentów rodzimych produktów od lokalnych wytwórców. Tak zwany patriotyzm konsumpcyjny jest coraz bardziej widoczny także na polskim gruncie. To dobrze, ponieważ dzięki temu konsumenci mają szansę na dostęp nie tylko do jakościowych towarów, ale także mogą realnie wpływać na rozwój gospodarczy kraju. I to zarówno w sensie mikro, wpierając biznes rodzimych producentów, jak i makro dokładając "cegiełkę" do wzmocnienia fundamentów gospodarki.
Doskonałym przykładem wspierania rodzimych produktów jest fenomen szkockiej whisky i francuskiego szampan. Trunki te zyskały bowiem ogromne uznanie nie tylko na całym świecie, ale są przede wszystkim uwielbiane przez samych Szkotów i Francuzów, którzy na każdym kroku podkreślają ogromną dumę ze swoich flagowych alkoholi.
Wejście ustawowej definicji Polskiej Wódki 13 stycznia 2013 roku to pierwszy krok do budowania silnego wizerunku i rozpoznawalności rodzimego produktu na świecie. To także oznaczenie geograficzne, które w krajach Unii Europejskiej jest niezwykle doceniane. Tak wyróżnione produkty bowiem to znak dla konsumenta, że wraz z butelką wódki otrzymuje także gwarancję najwyżej jakości i doskonałego smaku. Teraz czas na samych Polaków, by pokochali jeszcze mocniej prawdziwą Polską Wódkę. Właśnie - polską, czyli jaką?
Okazuje się, że oznaczenie geograficzne Polska Wódka, często rozumiane jest jako synonim wyrażenia produkowana w Polsce. Ale między tymi dwoma określeniami jest naprawdę istotna różnica.
Polska Wódka bowiem, oprócz oczywistego faktu wytwarzania na terenie Polski wyróżnia się jeszcze jednym bardzo ważnym elementem - surowcem z którego produkowany jest spirytus. Prawdziwa Polska Wódka wg definicji może powstawać wyłącznie z tradycyjnych, polskich i uprawianych w kraju zbóż - żyta, pszenicy, pszenżyta, owsa, jęczmienia - lub z rodzimych ziemniaków. Wódki, które spełniają te wymogi są oznaczone na etykiecie specjalnym symbolem Polska Wódka/Polish Vodka. Niestety nie wszystkie polsko - brzmiące wódki mogą pochwalić się polskim pochodzeniem surowca. Na krajowym rynku bowiem spotkamy także wódki, które owszem są produkowane w Polsce, ale nie spełniają wymogów przyjętej definicji. Oznacza to, że mogą zawierać spirytus wyprodukowany np. na bazie kukurydzy czy melasy, która nie jest tradycyjnie używanym składnikiem.
Dlatego jeśli zależy nam na wspieraniu prawdziwie rodzimych produktów oraz polskiej wielowiekowej tradycji gorzelniczej warto zwrócić uwagę na butelkę oraz surowiec, z którego wódka została wytworzona. Obecnie na polskim rynku spirytusowym, marek które spełniają wymogi definicji Polska Wódka jest jedenaście. Wśród nich znajdują się tak kultowe marki jak Wyborowa, Luksusowa, Pan Tadeusz i wprowadzona po latach przerwy Premium, wszystkie na każdej butelce umieszczają oznaczenie.
Wyborowa to jedna z ulubionych wódek rodaków i jednocześnie najbardziej rozpoznawalna polska wódka na świecie. Jej smak docenili tacy wybitni artyści jak Picasso, czy zespół Rolling Stones. Wyborową wznoszono toast w trakcie pierwszego dziewiczego lotu Concorda. To tą markę miał prosić sam minister Siergiej Ławrow w trakcie wizyty w Polsce. Jej jakość zaś potwierdzają liczne nagrody zarówno w konkursach polskich jak i międzynarodowych. Jej bogaty smak i aromat, przywodzący na myśl m.in. świeżo pieczony bochenek chleba, to zasługa najwyżej jakości spirytusu wytworzonego z polskiego ŻYTA.
Prestiżowy Pan Tadeusz - wódka nawiązująca do staropolskiej tradycji, to doskonale zbalansowane połączenie wody ze studni głębinowej i spirytusu na bazie polskiego PSZENICY i ŻYTA. Dzięki temu udało się uzyskać przyjemny i orzeźwiający zbożowy smak, który docenią najbardziej wymagający koneserzy.
Nazwa Luksusowa zobowiązuje. To jedna z niewielu na polskim rynku wódek, które są wytwarzane z luksusowego spirytusu ziemniaczanego. Warto zaznaczyć, że produkcja wódki z ZIEMNIAKA jest procesem dużo bardziej skomplikowanym i kosztowniejszym niż wytwarzanie alkoholu ze zbóż. Wystarczy zauważyć, że z 100 kg ziemniaków wyprodukować można tylko ok. 12 litrów spirytusu, a w przypadku np. żyta ta wartość wzrasta do blisko 33 litrów.
Jedna z najpopularniejszych wódek lat 90. powróciła na rynek. Premium to wódka wytworzona na bazie doskonałego spirytusu z ŻYTA i PSZENICY. Orzeźwiający i kompleksowy smak zbożowy z nutą przypraw korzennych jest chętnie wybierany przez konsumentów szukających trunku wysokiej jakości idącej w parze z atrakcyjną ceną.