Polska wróci na rynek stoczniowy?

Pierwsze statki mogą zostać zwodowane w Stoczni Szczecińskiej już w 2019 roku - zapowiedział Paweł Brzezicki, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Resort gospodarki morskiej szacuje, że w ciągu 2 - 3 lat w branży przybędzie około 5 tysięcy miejsc pracy.

Sprawdź: PROGRAM PIT 2015

W zeszłym tygodniu spotkał się on z przedstawicielami firm z Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego. Jak powiedział, proponowana przez rząd ustawa stoczniowa będzie skutecznym stymulatorem branży morskiej. Wiceminister podkreślił, że rząd nie może zaoferować polskim stoczniom żadnej pomocy rzeczowej ani finansowej, jedynie bodźce ekonomiczne w postaci ulg podatkowych.

Andrzej Strzeboński, prezes Szczecińskiego Parku Przemysłowego, powiedział w rozmowie z IAR, że obecnie na terenie Stoczni Szczecińskiej trwają działania mające na celu uruchomienie nowych miejsc pracy. - Hipotetycznie możemy od jutra budować statki, ale żeby zacząć musimy uzupełnić infrastrukturę, a także wygenerować montaż finansowy i przygotować firmy do kontraktowania - wyjaśnił. Zaznaczył, że trudności z uruchomieniem budowy jednostek pod klucz związane są z odejściem Stoczni Szczecińskiej z rynku osiem lat temu.

Reklama

Profesor Dariusz Zarzecki, ekonomista z Uniwersytetu Szczecińskiego, twierdzi, że najważniejszym etapem rozbudowy polskiego przemysłu stoczniowego jest znalezienie miejsca na rynku producentów. Jak mówi, jest on umiarkowanym optymistą co do popytu na polskie jednostki, gdyż obecnie rynek odnotowuje najniższy poziom koniunktury od lat.

Andrzej Podlasiński, prezes Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego, obawia się, że rządowa ustawa i proponowane ulgi podatkowe nie obejmą przedsiębiorców, którzy są podwykonawcami. Jak zdradza trwają zaawansowane rozmowy dotyczące stworzenia konsorcjum firm związanych z przemysłem stoczniowym w Polsce.

W tym tygodniu Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy stoczniowej, która ma na celu aktywizować budowę statków w Polsce. Zakłada on zerową stawkę VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla statków, holowników i lodołamaczy. Przewidziano wybór między obecnym 19 procentowym CIT a zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 procenta.

To ostatnie rozwiązanie dotyczy budowy nowych statków pod klucz lub przebudowy jednostek, których całkowita wartość to co najmniej 5 milionów euro. Projekt obejmuje również możliwość rozszerzenia specjalnej strefy ekonomicznej i objęcie nią stoczni.Nowa ustawa ma obowiązywać od 1 stycznia 2017 roku.

Główny ekonomista banku Millennium, Grzegorz Maliszewski uważa, że regulacja ma szansę poprawić kondycje producentów statków. Zwolnienie z płacenia podatku VAT, zdaniem rozmówcy IAR, poprawi ich płynność finansową i pozwoli na większe inwestycje w sprzęt czy zwiększenie zatrudnienia.

Producenci statków będą mogli też wybrać sposób opodatkowania. Jednoprocentowa stawka podatku obrotowego może, zdaniem ekonomisty, być zachętą do produkowania nowoczesnych statków, na których marża stoczni jest wyższa.

Ekspert przypomina, że przedsiębiorcy będą musieli się zdecydować, z której stawki skorzystają.

Szacunki resortu pokazują, że w ciągu 10 lat popyt na statki produkowane nad Bałtykiem, może sięgnąć 25 miliardów złotych.

.............................

Polska gospodarka morska jest w coraz lepszej sytuacji. Pracuje dla niej 1,6 tys. firm. Rośnie też zatrudnienie w firmach budujących i wyposażających statki.

Do 2017 roku polskie stocznie mają podpisane kontrakty na budowę kilkudziesięciu statków o wartości blisko 1 mld euro. Konieczna jest jednak większa popularyzacja tego sektora, która pozwoli przyciągnąć młodych ludzi i tym samym przyspieszyć dynamikę jego wzrostu.

Statki projektowane i budowane u nas są wyposażane na najwyższym światowym poziomie, zachodni inwestorzy nie boją się nam przekazywać coraz większych wyzwań i ciekawszych zleceń - przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Andrzej Rutkowski, prezes Zarządu Salt Ship Design Poland.

IAR/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: stocznie | specjalna strefa ekonomiczna | produkcja przemysłowa | CIT | VAT
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »