Polska wyda krocie na obsługę długu w 2026 r. Dwucyfrowy wzrost
W projekcie ustawy budżetowej na 2026 r. na obsługę długu Skarbu Państwa zaplanowano łącznie kwotę 90 mld zł, a więc o 19,2 proc. wyższą niż w ustawie budżetowej na 2025 r. - wynika z uzasadnienia do projektu ustawy budżetowej na 2026 r.
Na obsługę zadłużenia, należności i innych operacji finansowych Skarbu Państwa na rynku krajowym zaplanowano w budżecie'26 kwotę 76 mld 435 mln 979 tys. zł (o 22,4 proc. więcej niż w 2025 r.). Na obsługę zadłużenia na rynku zagranicznym zaplanowano zaś 13 mld 564 mln 21 tys. zł (o 4,1 proc. więcej).
Wydatki związane z obsługą zadłużenia w kraju obejmują m.in. odsetki i dyskonto od skarbowych papierów wartościowych oraz innych instrumentów finansowych (na to wydamy 71 mld 863 mln 990 tys. zł), a także odsetki od środków przyjmowanych w depozyt lub zarządzanie przez Ministra Finansów (ta pozycja pochłonie 4 mld 206 mln 34 tys. zł).
Z kolei wydatki polskiego budżetu związane z obsługą zadłużenia, należności i innych operacji finansowych Skarbu Państwa na rynkach zagranicznych to m.in.: koszt odsetek i dyskonta od obligacji skarbowych wyemitowanych na międzynarodowych rynkach finansowych po uwzględnieniu przepływów związanych z instrumentami pochodnymi (9 mld 345 mln 190 tys. zł), koszt odsetek i opłat od kredytów (1 mld 144 mln 734 tys. zł) czy koszt odsetek od pożyczek z Unii Europejskiej (2 mld 867 mln 194 tys. zł).
Na rok 2025 limit kosztów obsługi długu Skarbu Państwa założono na poziomie 75,5 mld zł i jest to 1,9 proc. polskiego PKB.
Jesienią ubiegłego roku rząd przyjął Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2025-2028, według której koszty obsługi długu wzrosną do ok. 2,3 proc. PKB w latach 2027-2028.
Jak podawał w maju Eurostat, wydatki na obsługę długu w całym sektorze finansów publicznych wyniosły około 80,2 mld zł w 2024 r.