Polski rynek gier drugi w Europie
Newzoo, światowy lider w analizach rynku dla gier wideo, eSportu i gier mobilnych w kooperacji z firmą Wargaming podzielił się danymi dla polskiego rynku gier wideo. Według analityków firmy wydatki Polaków w tym segmencie sięgnęły 541 500 000 USD czyli dokładnie 2 057 700 000 PLN (kurs za Narodowym Bankiem Polskim).
Jest wynik lepszy od ubiegłego roku (503 600 000 USD), a 2019 ma pokazać dalsze wzrosty.
Wydatki w poszczególnych sektorach (PC, konsole, mobilne), statystyki europejskie, prognozy na 2019, ilość rejestracji kont Wargaming.
W rozbiciu na poszczególne sektory gier komputerowych polscy gracze wydali w 2018 roku następujące kwoty w poszczególnych segmentach:
- Gry mobilne na smartfony - 157 800 000 USD
- Gry PC pudełkowe/pobierane - 152 600 000 USD
- Gry konsolowe - 151 700 000 USD
- Gry mobilne na tablety - 58 400 000 USD
- Gry PC przeglądarkowe - 21 100 000 USD
W stosunku do poprzednich lat prawie wszystkie segmenty pokazały wzrosty. Największe obroty w 2018 notowało się na grach mobilnych na smartfony (+12.49% z poziomu 140 mln 3 tys. USD w 2017), następne były gry na komputery osobiste (+4.66% z poziomu 145 mln 8 tys. USD ubiegłego roku).
Gry konsolowe zbliżyły się do tych na komputery osobiste i podobnie jak w przypadku gier mobilnych na smartfony wykazały się dużą dynamiką wzrostu (+8.12, 140 mln 3 tys. USD w 2017). Spadek zanotowały jedynie gry przeglądarkowe o -7.8% i analitycy prognozują dalsze tracenie na znaczeniu tego segmentu rynku.
- Branża gier komputerowych jest jedną z najbardziej dynamicznych gałęzi światowego i polskiego przemysłu, także jej rozwojowa tendencja jest naturalną konsekwencją tego stanu rzeczy. Wzrosty wydatków Polaków w segmencie konsol i gier mobilnych pokazują, że przestajemy być głównie rynkiem gier PC, a otwieramy się na nowe sposoby konsumpcji treści, - odnosi się do danychKonrad Rawiński, senior PR manager firmy Wargaming na Polskę i kraje Bałtyckie.
Warto podkreślić, że Polska ze swoim wynikiem na poziomie 541,5 tys USD jest obecnie 2. rynkiem w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Na pierwszym miejscu jest Federacja Rosyjska z wydatkami na poziomie 1 657 tys. USD, a trzecim rynkiem jest Kazachstan z wynikiem 207 tys. USD. Jeśli bierzemy pod uwagę całą Europę, wtedy nasz kraj znajduje się na mocnej, 8. pozycji. Liderem są Niemcy (4 989 tys. USD w 2018), drugie miejsce przypada dla Wielkiej Brytanii (4 731 tys. w 2018), a trzecie miejsce zajmuje Francja (3 366 tys.USD w 2018). Polskę w tym ujęciu wyprzedza bezpośrednio Holandia (646 tys.USD w 2018), a za nami jest Szwajcaria (537 tys. USD w 2018).
Według danych firmy analitycznej Newzoo, statystyczny Polak wydał 58.69 USD na gry w 2018 roku. W 2019 wzrost wydatków w Polsce ma być na poziomie +5.9 % dla całego segmentu i sięgnąć kwoty zbliżonej do 574, 4 tys. USD.
Największą dynamikę mają pokazać gry mobilne na smartfony (+11%), a gry na komputery osobiste PC i konsole stabilny, choć niewielki wzrost (odpowiednio o +3.1% i +5.7%).
"Prognozuje się, że 2019 rok będzie jeszcze lepszy, a ma to związek z systematyczną popularyzacją gier w społeczeństwie oraz nowymi metodami dotarcia do odbiorców. Streamingi, abonamenty na tytuły poszczególnych wydawców, większe zaangażowanie właścicieli platform oraz kluczowych studiów deweloperskich i wydawców w Polsce czy wciąż rosnący eSport - to wszystko sprawia, że wirtualna rozrywka jest coraz powszechniejsza, zrozumiała i dostępna dla statystycznego Polaka".
Warto pokreślić popularność tytułów firmy Wargaming w Polsce. Do końca marca 2019 W Polsce utworzono ponad 7 141 641 milionów kont dla wszystkich tytułów tej firmy. Jeśli porównamy to z ilością obywateli polskich (38 mln 400 tys. według Głównego Urzędu Statystycznego) okazuje się, że ponad 18% Polaków miało styczność z jedną lub więcej gier produkowanych lub wydawanych przez Wargaming.