Polskie porty opierają się kryzysowi

Mimo obaw przed nawrotem kryzysu, porty morskie nie narzekają na brak pracy. Operatorzy liczą, że w 2012 r. poziom przeładunków nie spadnie - informuje "Rzeczpospolita".

Zarobek portu w Gdyni sięgnie 90 mln zł, choć głównie dzięki zdarzeniom jednorazowym. "Taka liczba to zasługa sprzedaży spółki holowniczej i terminalu przeładunkowego" - wyjaśnia Janusz Jarosiński, prezes spółki zarządzającej gdyńskim portem. Jak dodaje, zysk z działalności będzie zbliżony do ubiegłorocznego. Z kolei rzecznik portu gdańskiego Janusz Kasprowicz oczekuje, że wynik spółki będzie co najmniej tak dobry jak w 2010 r.

"Spadki w pierwszej kolejności odbijają się na obrotach kontenerowych. Na razie nic takiego u nas nie ma miejsca" - mówi Janusz Jarosiński. Potwierdzają to liczby. W październiku gdyński terminal BCT obsłużył o 46 proc. kontenerów więcej niż rok wcześniej. Wzrost w Gdynia Container Terminal wyniósł 17 proc. "Biorąc pod uwagę rynek kontenerów, to będzie jak dotąd najlepszy rok w historii" - ocenia Jarosiński.

Reklama

Znaczący wzrost odnotowały też dwa terminale w Gdańsku. W 2010 r. obsłużyły ponad 508 tys. ton kontenerów. "Od początku roku przeładowały już ponad 600 tys. ton kontenerów" - mówi Janusz Kasprowicz. Z przeładunkami nieco niższymi niż w 2010 r. liczy się natomiast Jarosław Siergiej, szef portów w Szczecinie i Świnoujściu. "Przeładunki są dotąd zbliżone do zeszłorocznych. Na koniec roku mogą być o ok. 2 proc. niższe, ale to dobry wynik" - mówi Jarosław Siergiej.

Rok 2012 portowcy zgodnie oceniają jako trudny. "Branża na świecie odczuwa spadek popytu na przewozy morskie. U nas tego jeszcze nie widać. Jeżeli utrzymamy poziom tegorocznych przeładunków, będziemy zadowoleni" - wskazuje Jarosiński.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: 'Rzeczpospolita' | Polskie | spain | morskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »