Polskie produkty hitem za granicą. Umilają święta

"Polska jest ważnym światowym eksporterem produktów, których znaczenie zwiększa się w okresie bożonarodzeniowym, tj. wyrobów czekoladowych, zabawek i bombek - czytamy w "Tygodniku Gospodarczym PIE".

Nasz kraj jest 4. pod względem wartości światowym eksporterem wyrobów czekoladowych z udziałem równym 7,1 proc. w 2021 r. Za granicą sprzedano wtedy czekolady, czekoladki i inne wyroby czekoladowe pochodzące z Polski o wartości 1980 mln euro, tj. o 7,7 proc. więcej niż w 2020 r. - wskazali analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. 

Dodali, że "największym odbiorcą tych produktów są Niemcy, dokąd w 2021 r. trafiło ponad 22,5 proc. eksportu. Duże znaczenie miała też Wielka Brytania, jednakże jej udział w latach 2020-2021 zmalał z 17 proc. do 14,9 proc., co może mieć związek z opuszczeniem przez nią jednolitego rynku europejskiego na początku 2021 r. Na znaczeniu zyskały natomiast: Francja, Holandia, Stany Zjednoczone, Belgia i Dania". 

Reklama

Niemcy największym odbiorcą polskich zabawek

Jak napisano w Tygodniku PIE, "Polska jest także 8. światowym eksporterem zabawek klasycznych (CN 9503) z udziałem 1,7 proc. w światowym eksporcie tej grupy towarowej w 2021 r. Liderem na liście są Chiny, zaś z krajów unijnych wyprzedzają nas tylko Czechy, Niemcy i Holandia". 

"W latach 2019-2021 wartość polskiego eksportu zabawek zwiększyła się aż o 54 proc., do 1062 mln euro. W Polsce wciąż produkowane są m.in. zestawy i zabawki konstrukcyjne (np. klocki), modele redukcyjne (kopie rzeczywistych obiektów), pluszaki, układanki (z drewna i innych materiałów), samochodziki i podobne zabawki poruszane pedałami oraz lalki. Największym odbiorcą polskich zabawek są: Niemcy (42,5 proc. w 2021 r.), Czechy (9,8 proc.), Węgry, Francja i Austria (po około 5 proc.), a także USA i Włochy" - dodano.

Rok 2022 wyjątkowo trudny

Analitycy PIE zwrócili uwagę na to, że okres pandemii COVID-19 był trudny dla polskich eksporterów ozdób bożonarodzeniowych (CN 950510). W 2021 r. wartość ich eksportu wyniosła 60,6 mln euro i była o blisko 25 proc. niższa niż w 2019 r. Polska zaś zajęła 5. miejsce wśród największych światowych eksporterów bombek, ustępując miejsca Niemcom i Indiom. Od 2021 r. największym odbiorcą tych produktów są USA - trafiło tam 27 proc. polskiego eksportu bombek. Wzrosło też znaczenie Francji, Słowacji, Wielkiej Brytanii, Holandii i Czech. Podczas pandemii COVID-19 załamała się natomiast sprzedaż w Niemczech - ich udział zmalał z 45 proc. w 2019 r. do 24 proc. w 2021 r.

"Wartość eksportu wyrobów czekoladowych w 2022 r. przekroczy zapewne 2 mld euro. Wstępne dane handlowe za 10 miesięcy br. wskazują na wyraźny wzrost eksportu tych wyrobów (o 14,6 proc. rok do roku). Blisko 40-proc. wzrost eksportu bombek po 10 miesiącach tego roku sugeruje, że w całym roku wartość sprzedaży za granicą może przekroczyć 80 mln euro, czyli poziom z 2019 r. Najgorsze perspektywy rysują się dla eksporterów zabawek. W okresie styczeń-październik 2022 r. ich eksport był zaledwie o 3 proc. wyższy niż rok wcześniej. Rok 2022 jest wyjątkowo trudny dla wszystkich producentów, gdyż borykają się z silnie rosnącymi cenami materiałów, energii i usług oraz wynagrodzeniami. To obniża przewagi kosztowo-cenowe, które jak dotąd były najważniejszą strategią konkurowania na rynkach zagranicznych" - podsumowali eksperci PIE.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: czekolady | zabawki | bombki | eksport
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »