Ponad 2 mld zł na wielką inwestycję. W tle bezpieczeństwo gazowe Polski
Polski operator gazociągów Gaz-System podpisał umowę pożyczki z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) na kwotę 2,2 mld zł. Pożyczka jest finansowana z KPO i wspomoże budowę lądowej części projektu FSRU, czyli pływającego terminala importowego płynnego gazu ziemnego (LNG) w Gdańsku. To kluczowa inwestycja dla bezpieczeństwa gazowego Polski.
Pożyczka - oprocentowana na 0,5 proc. w skali roku - jest przeznaczona na budowę ok. 250 km gazociągów z Gdańska do Gustorzyna koło Włocławka. Są one nieodłącznie związane z planowanym pływającym terminalem w importowym w Gdańsku. Po zakończeniu prac nowo wybudowana infrastruktura będzie miała zdolność przesyłu gazu na poziomie 1,32 mln m sześc. na godzinę.
"Kwietniowa awaria w dostawach prądu na Półwyspie Iberyjskim pokazała, że państwo musi być odporne na zakłócenia w zasilaniu odbiorców i zapewnić miks energetyczny, składający się z alternatywnych, współistniejących źródeł energii. Budowa terminala FSRU przez Gaz-System zwiększy bezpieczeństwo dostaw do Polski gazu ziemnego, niskoemisyjnego źródła energii, niezbędnego do stabilizacji pracy systemu elektroenergetycznego i zapewnienia odpowiednich mocy na rynku energii" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Wojciech Wrochna, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
"Wsparcie finansowe dla realizacji części lądowej FSRU z funduszy Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy umożliwi spółce (Gaz-System - red.) elastyczne i efektywne zarządzanie inwestycją, która ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju" - dodaje Sławomir Hinc, prezes zarządu Gaz-Systemu.
Jak poinformowała wcześniej naszą redakcję rzeczniczka prasowa Gaz-Systemu Iwona Dominiak, przepustowość realizowanego obecnie terminala FSRU jest zarezerwowana w 100 proc. w wyniku zakończonej w 2023 r. wiążącej procedury Open Season (18 sierpnia 2023 r. spółki Gaz-System i Orlen podpisały umowę na usługi regazyfikacji Terminalu FSRU1).
Rzeczniczka spółki podkreśla, że zadaniem Gaz-Systemu jest udostępnianie infrastruktury do przesyłu gazu. - Oferujemy moce regazyfikacyjne istniejącego Terminala LNG w Świnoujściu oraz powstającego Terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej, przepustowość krajowego systemu przesyłowego oraz zdolności importowe i eksportowe punktów międzysystemowych łączących nasz kraj z sąsiednimi systemami.
Iwona Dominiak dodaje, że powstanie terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej umożliwi sprowadzenie dodatkowych 6,1 mld m sześc. gazu rocznie.
- Jeśli chodzi o realizację całego Programu FSRU, informujemy, że inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem zarówno w części morskiej, jak i lądowej. Spółka zakłada zakończenie inwestycji i rozpoczęcie świadczenia usług regazyfikacyjnych w pierwszych miesiącach 2028 roku - mówi nam przedstawicielka Gaz-Systemu, wskazując, że rozpoczęły się już prace budowlane oraz dostawy inwestorskie materiałów na wszystkich trzech odcinkach części lądowej inwestycji, w ramach której wybudowane zostanie ok. 250 km gazociągów od Gdańska do Gustorzyna wspomnianych przez prezesa Sławomira Hinca (to właśnie ta część inwestycji zostanie zasilona środkami z KPO).
Z kolei, jak mówi Iwona Dominiak, podpisana w kwietniu 2024 roku umowa czarterowa przewiduje dostawę jednostki FSRU w końcówce 2027 roku. - W połowie 2025 roku stocznia przejdzie z fazy projektowania do fazy budowy jednostki.
Jednostka FSRU (z ang. Floating Storage Regasification Unit) to statek, który jest przystosowany do odbioru, procesowego magazynowania i regazyfikacji płynnego gazu ziemnego. Taka jednostka zostaje zacumowana na stałe przy nabrzeżu pozwalającym na odbiór zregazyfikowanego paliwa i przekazanie go do sieci przesyłowej.
Rzeczniczka Gaz-Systemu poinformowała nas również, że zakończyło się postępowanie w sprawie wyboru wykonawcy w formule EPC (projektuj i buduj) na wykonanie nabrzeża morskiego w Zatoce Gdańskiej oraz trzech kilometrów gazociągu podmorskiego - na początku kwietnia 2025 roku podpisana została umowa z wykonawcą. - Prace projektowe i przygotowawcze już się rozpoczęły. Na ten rok planowane są prace związane z zakończeniem projektowania, zamówieniem kluczowych komponentów oraz rozpoczęciem prac pogłębiarskich na akwenie Zatoki Gdańskiej - mówi Iwona Dominiak.
Katarzyna Dybińska