Ponowna poprawa nastrojów konsumenckich

W maju ponownie poprawił się optymizm konsumentów. Po gwałtownym obniżeniu nastrojów w marcu jest to drugi miesiąc poprawy. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów osiągnął poziom 83,5 pkt (+4 pkt). Nadal jednak nie powrócił do poziomu sprzed marcowego spadku, choć obecnie różnica w stosunku do najwyższego poziomu wskaźnika zanotowanego w tym roku wynosi tylko 3 pkt - wynika z opublikowanego we wtorek sondażu Ipsos.

W maju ponownie poprawił się optymizm konsumentów. Po gwałtownym obniżeniu nastrojów w marcu jest to drugi miesiąc poprawy. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów osiągnął poziom 83,5 pkt (+4 pkt). Nadal jednak nie powrócił do poziomu sprzed marcowego spadku, choć obecnie różnica w stosunku do najwyższego poziomu wskaźnika zanotowanego w tym roku wynosi tylko 3 pkt  - wynika z opublikowanego we wtorek sondażu Ipsos.

Wzrost o 7 pkt zanotował także Wskaźnik Klimatu Gospodarczego, który obecnie wynosi 70,7 pkt.

"Wyraźnie więcej osób niż jeszcze miesiąc temu wierzy, że sprawy naszego kraju zmierzają w dobrym kierunku (wzrost z 18 proc. do 25 proc.). Wciąż jednak 64 proc. Polaków uważa, że sytuacja będzie się pogarszać. Nadal, choć powoli, rośnie wiara w stabilność sytuacji gospodarczej kraju - nieco więcej osób niż przed miesiącem wierzy, że się ona poprawi lub przynajmniej nie ulegnie pogorszeniu" - napisano w komentarzu do badań.

Ipsos podaje również, że w maju zmniejszyły się także obawy przed wzrostem cen i wzrostem bezrobocia.

Reklama

"Obecnie 19 proc. osób uważa, że ceny będą rosły wolniej (+5,7 proc.) podczas, gdy udział osób obawiających się, że będą one rosły jeszcze szybciej niż obecnie spadł z 31 proc. do 21 proc.

Mimo relatywnego spadku obaw o rosnące bezrobocie i wzrostu nadziei na poprawę sytuacji na rynku pracy, oczekiwania w tym zakresie są wciąż dość pesymistyczne - 37 proc. z nas nadal przewiduje wzrost bezrobocia w ciągu roku, a 44 proc. uważa, że pozostanie ono na tym samym poziomie" - napisano.

Tak jak w kwietniu, wskaźnik skłonności do zakupów ponownie wzrósł, tym razem o 2,4 pkt i jest na poziomie 92 pkt.

"Ma to związek z mniej pesymistycznymi oczekiwaniami Polaków co do własnej przyszłej sytuacji materialnej. Więcej osób oczekuje obecnie, że się ona nie zmieni, jednocześnie ubyło nieco osób oczekujących jej pogorszenia" - komentują eksperci Ipsos.

Poniżej wskaźniki:

                maj'11      kwiecień'11    zmiana
.
Wskaźnik
Optymizmu 
Konsumentów:   83,49 pkt     79,09 pkt    +4,40 pkt
.
Klimat 
Gospodarczy:   70,71 pkt     63,34 pkt    +7,37 pkt
.
Skłonność 
do Zakupów:    92,02 pkt     89,59 pkt    +2,42 pkt
.
Wskaźnik 
Bieżący        70,05 pkt     65,86 pkt    +4,70 pkt
.
Wskaźnik
Oczekiwań      89,87 pkt     83,70 pkt    +6,17 pkt

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 10 a 16 marca 2011 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1014 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: ipsos | konsumenci | wskaźnik | poprawa | nastroje | dane
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »