Posiedzenie Komisji Rządu i Samorządu Terytorialnego
Organizacje pozarządowe muszą mówić jednym głosem, tylko wtedy będą mogły skutecznie współpracować z europejskimi. Stworzeniu szerokiego porozumienia ma służyć odbywająca się w Warszawie konferencja takich organizacji.
W środę, 4 kwietnia, odbyło się w Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów nadzwyczajne, programowe posiedzenie
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu poświęcone założeniom nowej
ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W spotkaniu
uczestniczył prezes Rady Ministrów Jerzy Buzek.
Spotkanie to zapoczątkowało cykl konferencji programowych, które
dotyczyć będą zasadniczych zagadnień współpracy rządu i samorządu
terytorialnego oraz rozwoju samorządności.
Taki tryb prac zaproponował premier Jerzy Buzek podczas
XXI Zgromadzenia Ogólnego Związku Miast Polskich. Premier
podkreślił wówczas, że podstawowym zagadnieniem rozważanym w
dyskusjach o problemach reformy administracji publicznej i o
aktualnej sytuacji samorządu terytorialnego jest przede wszystkim
kwestia jego stabilności finansowej, co jest jednym z głównych
warunków możliwości efektywnego udziału samorządów terytorialnych
w realizowaniu polityki rozwoju lokalnego i regionalnego. Dlatego
też niezbędne jest dopełnienie reformy samorządowej o jej
podstawowy, finansowy wymiar.
Podczas środowego wystąpienia na posiedzeniu Komisji Wspólnej
premier zaakcentował, że doprowadzenie do porozumienia strony
rządowej i samorządowej co do rozwiązań, które znajdą się we
wspomnianym akcie prawnym, ma bardzo ważne znaczenie dla
ugruntowania pełnego rozwoju samorządności zgodnie z kierunkiem
reformy decentralizacyjnej państwa.
Wskazał także, że niezbędnym warunkiem dla zrealizowania tych
celów jest przyjęcie przez parlament nowej regulacji dotyczącej
finansowania jednostek samorządu terytorialnego.
Aby spełniony był postulat realnej samorządności - mówił premier -
proponowana ustawa powinna wprowadzać rozwiązania, pozwalające
nie tylko na podział korzyści z wpływów finansowych pomiędzy
budżet centralny i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Uwzględniać musi także wspólne ryzyko wynikające z okresowych
zmian koniunktury gospodarczej.
Premier zapewnił ponownie, że tak jak deklarował w Gdyni podczas
obrad Zgromadzenia Ogólnego Związku Miast Polskich, rząd wyraża
pełną wolę kontynuowania polityki decentralizacji państwa, jest
gotowy do zrealizowania założeń nowej ustawy o finansach jednostek
samorządu terytorialnego i że będzie to priorytetem politycznym w
najbliższych miesiącach. Jednakże rząd nie podejmie się forsowania
proponowanych rozwiązań bez pełnego poparcia projektu i współpracy
ze strony samorządów.
Rozwiązania zawarte w projekcie nowej ustawy o dochodach
samorządów przedstawił minister finansów Jarosław Bauc. Wskazał on
na kilka charakterystycznych cech rozwiązań proponowanych w
projekcie nowej ustawy:
- przejrzystość i czytelność konstrukcji projektu,
- dostosowanie zasilania finansowego poszczególnych szczebli
samorządu terytorialnego do zakresu ich zadań,
- uwzględnienie w finansach samorządów czynnika ryzyka wahań
koniunktury gospodarczej,
- zróżnicowanie źródeł zasilania finansowego,
- utrzymanie wzajemnej niezależności finansowej poszczególnych
jednostek samorządu terytorialnego,
- niezwiększanie obciążeń podatkowych obywateli w związku z
proponowanymi rozwiązaniami.
Projekt ustawy utrzymuje subwencję oświatową jako zasadnicze
źródło finansowania zadań oświatowych. Nade wszystko ukierunkowany
jest on jednak na finansowe wzmocnienie samorządów terytorialnych.
Zasadniczym źródłem finansowania samorządu będą zwiększone
dochody własne (w tym zwiększony udział w dochodach z podatków) i
subwencja. Dotacje celowe winny być kierowane wyłącznie za zadania
zlecone i inwestycje stymulujące rozwój gospodarczy.
Mechanizm wyrównawczy ma korygować skutki nierównomiernego
rozłożenia dochodów własnych i związany będzie z kilkoma źródłami
zasilana (VAT i podatki pośrednie). Projekt zakłada, że w sytuacji
dekoniunktury samorządy o najsłabszej kondycji finansowej będą
chronione. Zlikwidowane zostaną obowiązkowe wpłaty dokonywane
przez jednostki o wyższych dochodach na rzecz jednostek o niskich
dochodach.
W dyskusji premier zaakcentował, że wolą rządu jest
przeprowadzenie proponowanych zmian jeszcze w toku obecnej jego
kadencji.
Przedstawiciele strony samorządowej Komisji Wspólnej przedstawili
zasadnicze postulaty organizacji samorządowych dotyczące zasad
systemu finansowania samorządów. Kwestie te były przedmiotem
debaty z przedstawicielami Ministerstwa Finansów.
Ustalono, że Ministerstwo Finansów dokona jeszcze dodatkowych
symulacji proponowanych rozwiązań dla każdej jednostki samorządu
terytorialnego. Podstawą tych obliczeń będą dane finansowe o
dochodach i wydatkach samorządów w 2000 roku (obliczenia za 1999
rok są już prowadzone). Następnie wszystkie organizacje samorządu
terytorialnego otrzymają tekst projektu ustawy w celu jego
zaopiniowania. Proces opiniowania winien przebiegać tak, by
powtórna debata o ustawie mogła odbyć się 8 maja br. na plenarnym
posiedzeniu Komisji.