Potrafią współpracować
Władze samorządowe województwa małopolskiego i Krakowa wspólnie opracują koncepcję programowo-przestrzenną oraz materiały do decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla budowy północnej obwodnicy Krakowa.
Podpisane w czwartek porozumienie w tej sprawie jest konsekwencją współpracy podjętej w 2006 roku. Zrealizowane wtedy "Studium funkcjonalno-lokalizacyjne północnej obwodnicy Krakowa" było pierwszym krokiem do wszczęcia działań, mających w perspektywie doprowadzić do rozpoczęcia budowy północnej obwodnicy miasta.
Koncepcja programowo-przestrzenna oraz kompletne materiały do decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla inwestycji mają zostać wykonane do końca listopada 2009 roku przez firmę wybraną w przetargu. Koszty tego zadania wyniosą 4 mln zł; samorządy podzielą się nimi po połowie.
Jak podkreślają przedstawiciele samorządów, opracowane w 2006 roku studium potwierdziło zasadność budowy północnej obwodnicy Krakowa. Planowane połączenie jest istotnym elementem układu drogowego nie tylko dla miasta, ale również dla regionu, a w szczególności dla funkcjonowania Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego.
Tymczasem brak miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i atrakcyjność terenów dla inwestorów budownictwa mieszkaniowego powodują, że w najbliższym czasie istnieje realna groźba zabudowania wyznaczonej w latach siedemdziesiątych rezerwy pod planowaną inwestycję.
Kraków od 2002 roku posiada pełną południową obwodnicę w ciągu autostrady A4 o długości blisko 25 kilometrów. W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad trwają prace projektowe nad wschodnią obwodnicą miasta, która ma powstać w ciągu planowanej drogi ekspresowej S7 od węzła Bieżanów (połączenie z autostradą A4) do węzła Igołomska/Ptaszyckiego o długości około 7 kilometrów.