Pozyskiwanie klientów z internetu? Nie zawsze trzeba płacić za promocję

Wiele firm po utworzeniu strony www prędzej czy później zastanawia się w jaki sposób przyciągnąć na nią użytkowników i przekonać ich do swojej oferty. Sposobów na to jest kilka.

Na świeżo utworzoną stronę www tak naprawdę nie trafi nikt poza osobami znającymi jej dokładny adres internetowy. Co zatem zrobić, by dotrzeć z ofertą do szerokiego grona potencjalnych klientów?

Marketing internetowy oferuje wiele możliwości, jednak są one zróżnicowane pod względem kosztowności, pracochłonności a przede wszystkim efektywności. Jednym z najpopularniejszych i najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania ruchu na strony internetowe są działania z obszaru SEM (Search Engine Marketing) w wyszukiwarkach internetowych, takich jak np. Google.

Google, z zasięgiem obejmującym ponad 95 proc. internautów i jest jedyną liczącą się dzisiaj w Polsce wyszukiwarką.

Reklama

Na SEM - co istotne - składają się zarówno działania związane z SEO (optymalizacja i pozycjonowanie mające na celu zwiększanie widoczności serwisów na konkretne słowa kluczowe w wynikach organicznych - darmowych w wyszukiwarkach), jak i PPC (Pay Per Click), czyli reklama w wynikach płatnych wyszukiwarek.

SEO - pozycjonowanie

Działania SEO skupiają się na poprawie widoczności (podniesieniu w rankingu) strony na wybrane słowa kluczowe. Google na podstawie bardzo wielu czynników rankingowych (przywoływanych symbolicznie ponad 200), takich jak zawartość wartościowych treści, optymalizacja kodu serwisu, linki (odnośniki prowadzące do strony) i wiele innych - ustala pozycje poszczególnych stron.

Pozycjonowanie jest procesem rozłożonym w czasie, którego pierwsze istotne efekty można zobaczyć dopiero po kilku miesiącach, a niekiedy i roku działań. Związane jest to z konkurencyjnością danej tematyki.

Koszt pozycjonowania jest bardzo zróżnicowany i uzależniony głównie od branży, w której działa przedsiębiorca i modelu rozliczeń.

Do najczęstszych metod rozliczania możemy zaliczyć:

- Płatność za pozycje (opłata jest naliczana tylko w momencie osiągnięcia przez stronę określonych w umowie pozycji na wybrane słowa kluczowe) .

- Opłata abonamentowa (stała opłata obejmująca prowadzenie działań mających na celu poprawę widoczności serwisu i pozyskanie ruchu z wyszukiwarki).

Oba modele posiadają zarówno plusy jak i minusy. Na przestrzeni ostatnich lat rosnącą popularność zyskiwał model abonamentowy lub hybrydowy (abonament + płatność za określone pozycje) jako bardziej korzystny dla obu stron i lepiej dopasowany do zmieniających się realiów rynkowych.

Czy można samodzielnie pozycjonować stronę?

W internecie można znaleźć dużo pomocnych materiałów związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją serwisów, dzięki którym samodzielnie będziemy w stanie poprawiać pozycję strony na wybrane słowa kluczowe. Poza wiedzą teoretyczną ważne jest jednak również posiadanie doświadczenia i szerszego spojrzenia.

Wydaje się, że najsensowniejszym sposobem na samodzielne pozyskiwanie ruchu z Google jest zadbanie o podstawową optymalizację serwisu i cykliczne tworzenie na stronę artykułów: z jednej strony na tematy związane z prowadzoną działalnością, a z drugiej - poszukiwane przez użytkowników (Content is King). Jednocześnie należałoby zadbać o kilka wzmianek (z linkami) o swoim serwisie w sieci. Takie treści z czasem będą przyciągać na naszą stronę użytkowników w oparciu o różne, drobne słowa kluczowe.

Trzeba pamiętać jednak, że dużo zależy od konkurencyjności branży i nie zawsze będziemy w stanie pozyskać ruch na stronę kierując się tylko idealistycznym, ogólnym stwierdzeniem ze strony Google, że warto tworzyć strony wartościowe dla użytkowników, zawierające treści, które mogą oni polecać w internecie zamieszczając do nich odnośniki (linki do serwisu).

Bez pomocy specjalistów nie będziemy w stanie wybić się na czołowe pozycje na popularne, konkurencyjne słowa kluczowe.

PPC: Reklama Google Adwords

Ruch na stronie z dnia na dzień możemy pozyskać dzięki PPC (Google Adwords). Uruchomienie kampanii jest stosunkowo proste i dla kilku słów kluczowych niezbyt czasochłonne. Jednak w kontekście reklamowania się na większą liczbę słów kluczowych drogą do sukcesu jest ciągła optymalizacja kampanii, którą w uproszczeniu możemy sprowadzić do minimalizowania kosztu kliknięcia i maksymalizowania zwrotu z inwestycji. Nie jest to prosty proces jednak niezbędny ponieważ wysokość stawek za kliknięcie w pierwszym momencie nie będzie zadowalająca.

Koszt reklamy w modelu PPC, korzystając z usług specjalistów, składa się z dwóch elementów: budżetu przeznaczonego na reklamy oraz kosztu obsługi kampanii. Ten ostatni zwykle jest sumą opłaty podstawowej i np. 15 proc. wysokości określonego na ten cel wspomnianego budżetu.

Wybierając pomiędzy działaniami SEO a reklamą Google Adwords trzeba pamiętać, że pozycjonowanie to czasochłonny proces, ale z czasem przynoszący rosnące, długotrwałe efekty. Dobrze zatem działania w ramach SEO wpisać w bardziej długotrwałą strategie pozyskiwania ruchu.

Natomiast Google AdWords to natychmiastowy ruch na stronę, ale tylko do czasu kiedy reklama jest wykupywana. Zwykle wykorzystuje się podział budżetu pomiędzy te dwie metody pozyskiwania ruchu na stronę z wyszukiwarek.

Sposoby na ruch spoza wyszukiwarek

Jeśli chcemy dodatkowo zwiększyć ruch na stronie i pozyskiwać go również spoza wyszukiwarek można rozważyć kolejne obszary marketingu internetowego, jak np.:

- Reklama banerowa w serwisach (przy niższych budżetach np. w ramach GDN w Google AdWords );

- Działania w Social Media, które wizerunkowo mogą dawać istotną korzyść natomiast nie będą aż tak kluczowe jeśli chodzi o pozyskiwanie ruchu czy przełożenie na konwersje (efekty sprzedażowe).

Rozważając kwestie dotarcia do potencjalnych klientów w internecie na pewno warto w większości przypadków w pierwszej kolejności wziąć pod uwagę SEM, gdzie skuteczność działań SEO i PPC związana jest z wyświetlaniem strony www na konkretne słowa kluczowe, czyli wyświetlaniem strony bezpośrednio na zapytania i potrzeby potencjalnych klientów.

Michał Jachowicz

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »