Prezes polskiej agencji zapowiada inwestycje. 1,4 mld zł na ponad 100 projektów

Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Magdalena Jaworska-Maćkowiak poinformowała, iż PAŻP w latach 2025-2029 planuje przeznaczyć 1 mld 400 mln zł na ponad 100 projektów inwestycyjnych. Dodała, iż agencja musi być gotowa na wzrost ruchu lotniczego po zakończeniu wojny w Ukrainie.

Prezes PAŻP powiedziała dziennikarzom, że "w tej chwili mamy około 200 inwestycji prowadzonych" i tych, które dobiegają końca. Wśród nich wymieniła m.in. inwestycje w aktualizację systemów kontroli ruchu lotniczego, radary czy pomoce nawigacyjne.

- Na lata 2025-2029 zaplanowaliśmy ponad 100 kluczowych projektów inwestycyjnych na kwotę około 1 mld 400 mln zł. Wśród nich są inwestycje związane z nowym systemem operacyjnym kontroli ruchu lotniczego czy zintegrowanym systemem operacyjnym dla wszystkich wież obsługiwanych w Polsce przez PAŻP. W planach mamy też nowe centrum operacyjne kontroli ruchu lotniczego - poinformowała szefowa Agencji.

Reklama

PAŻP zapowiada inwestycje. Jedną z nich nowa wieża kontroli na Lotnisku Chopina

Jak wskazała, inwestycje te są konieczne, ponieważ PAŻP "musi być przygotowana na wzrostu ruchu lotniczego po zakończeniu wojny w Ukrainie". - W tym celu szkolimy też personel, kontrolerów ruchu lotniczego, a także prowadzimy inwestycje. Chcemy być gotowi na płynne prowadzenie ruchu lotniczego, które zakładamy, że odbuduje się i wzrośnie zaraz po tym, jak nastąpi pokój za naszą wschodnią granicą - podkreśliła.

Jaworska-Maćkowiak przekazała, że Agencja rozpisała przetarg na budowę nowej wieży kontroli ruchu lotniczego przy ulicy Wieżowej w Warszawie, obok siedziby PAŻP. Wieża miałaby obsługiwać ruch Lotniska Chopina. Zakładany koszt inwestycji oszacowano na 98,9 mln zł. - Budowa nowej wieży kontroli na Lotnisku Chopina jest konieczna - podkreśliła. Przypomniała, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pozwolenie na budowę wieży ma od kilku lat.

- Budowa ta została zaniechana. Gdyby nie to, wieża operacyjnie w Warszawie już by działała - zaznaczyła. Zwróciła przy tym uwagę, że wieża w Warszawie jest jedną z najstarszych w Polsce. - Z wież średnich - a jest największa - ma najgorsze warunki. Wymaga generalnego remontu, który nie powiększy powierzchni operacyjnej, a remont jeszcze wymaga wybudowania gdzieś wieży tymczasowej, co wiązałoby się z zaadoptowaniem dodatkowych pomieszczeń, do których trzeba przenieść systemy okablowania, a to są koszty sięgające drugie tyle co remont - tłumaczyła.

Liczba lotów na Lotnisku Chopina będzie ograniczona? "To są utracone przychody"

Jak mówiła, remont wieży oznaczałby czasowe ograniczenie liczby obsługiwanych lotów na Lotnisku Chopina. - A takie ograniczenie, jeszcze w połączeniu z tymi kosztami remontu i przystosowania, to są przede wszystkim utracone przychody linii lotniczych, PPL i brak możliwości rozwoju ruchu lotniczego. A ruch lotniczy mamy na Lotnisku Chopina zwiększać, by budować ruch na mającym powstać lotnisku Centralny Port Komunikacyjny - powiedziała. Jak dodała, dlatego decyzja o budowę nowej wieży.

Odnosząc się do prowadzonych przez PAŻP szkoleń kontrolerów ruchu lotniczego, prezes poinformowała, że obecnie we wszystkich etapach szkolenia bierze udział 165 praktykantów. Szkolenie kontrolera trwa ok. dwa lata. Agencja zakłada, że w 2025 r. będzie miała w procesie szkolenia około 200 osób.

PAŻP m.in. odpowiada za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą. Sprawuje nadzór np. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej | lotnictwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »