Program Rodzina 500 plus pomaga platformom cyfrowym?

Wygląda na to, że spadek liczby abonentów sieci kablowych i platform cyfrowych został zatrzymany. Z badania "Projekt Cyfrowizja III" agencji mediowej MEC wynika, że 23 proc. klientów płatnej telewizji rozważa rezygnację z abonamentu. Jednocześnie 19 proc. odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej zastanawia się nad podpisaniem umowy. W 2014 roku rezygnację z płatnej telewizji rozważało 27 proc., a w 2014 roku aż 30 proc. Czym platformy cyfrowe i sieci kablowe przekonały do siebie klientów?

Autorzy raportu zwracają uwagę na to, że większa liczba kanałów w naziemnej telewizji cyfrowej nie przyczyniła się do wzrostu zainteresowania jej ofertą. Nie pomógł nawet ósmy multipleks z nowymi stacjami. Przy okazji Świąt Wielkanocnych miałem okazję odwiedzić dom swoich dziadków.

Babcia, która była fanką "Mody na sukces", kiedy serial był jeszcze emitowany w TVP, w ogóle nie słyszała o Nowej TV, która emituje nowe odcinki. Dziadek również nie słyszał o kanałach z ósmego multipleksu, chociaż oboje korzystają wyłącznie z oferty DVB-T. Nie zamierzają się bawić w rozbudowę instalacji antenowej, aby zyskać dostęp do tych stacji.

Reklama

Od kolegów dziennikarzy słyszę natomiast, że Nowa TV to kolejna po telewizji WP (ostatnio pożegnało się z nią 14 osób) stacja, którą obejmą cięcia spośród debiutantów w MUX 8. Na razie zwolnień nie ma, ale jest mniej dyżurów dla niektórych dziennikarzy czy montażystów. O cięciach w Zoom TV i Metro nie słychać, bo te kanały nie zatrudniły zbyt wielu osób i postawiły na zakupione formaty. Być może, tak samo jak TVP, czekają z inwestycjami w program na większą popularność MUX 8.

Naziemna telewizja mogłaby zagrozić tej płatnej, gdyby w ósmym i w innych multipleksach zamieszczono "tematyczne hity", typu Discovery Channel (37 proc. uważa stację za wartą płacenia), National Geographic (32 proc.), TVN24 (29 proc.), Polsat Film (25 proc.), HBO (24 proc.), Eurosport (24 proc.), Polsat Sport (21 proc.), CANAL+ (20 proc.), AXN (18 proc.) i History (17 proc.). Zapewne część abonentów płatnej telewizji, która odeszła od platform i kablówek, po wyłączeniu nadajników analogowych odczuła brak tych stacji i wróciła do płacenia operatorom.

Nie bez znaczenia jest też polityka prorodzinna rządu. Po uruchomieniu programu Rodzina 500 plus polskie i zagraniczne kurorty przeżywały w poprzednie wakacje prawdziwe oblężenie. Część rodzin niemal na pewno wydawała pieniądze na lepsze łącza internetowe, telefony komórkowe i... płatną telewizję.

Pytanie, czy oszczędni klienci będą chcieli dalej płacić, jeśli operatorzy płatnej telewizji zostaną zmuszeni do udostępniania danych Poczcie Polskiej, która sprawdzi, czy płacą abonament na TVP i Polskie Radio. Niewykluczone, że problem będzie dotyczył nie tylko platform. W rozmowie z Radiem Merkury prezydent Andrzej Duda przypomniał, że telewizję można dzisiaj oglądać na smartfonie czy tablecie w takich aplikacjach jak Ipla.

Czy optymistyczny trend dla platform cyfrowych się utrzyma? Z badania MEC wynika, że motywami do rezygnacji z płacenia są przede wszystkim wysoka cena pakietów (42 proc.), brak wystarczającej liczby ciekawych programów (29 proc.) i perspektywa darmowej oferty DVB-T (23 proc.). Chętni do płacenia abonamentu wskazują natomiast na zbyt mało kanałów w NTC (38 proc.), nieodpowiednią ofertę tematyczną (33 proc.) i atrakcyjne oferty płatnych operatorów (20 proc.).

Operatorzy płatnej telewizji powinni poważnie zastanowić się nad obniżką cen. Działają na rynku, gdzie możliwości oglądania telewizji jest coraz więcej. Nie tylko w samym telewizorze. Powinni też skłaniać nadawców do poprawy jakości i ograniczenia liczby reklam. Powtórki, nawet na antenach kanałów z listy najbardziej pożądanych przez klientów, są czasami nie do zniesienia.

Daniel Gadomski

Sprawdź: PROGRAM PIT 2016

Źródło informacji

SatKurier
Dowiedz się więcej na temat: platforma cyfrowa | telewizja | 500 zł na dziecko
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »