Projekt nowelizacji ustawy o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków

Rada zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw, ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz ustawy o komercjalizacji.

Rada zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw, ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz ustawy o komercjalizacji.

Celem projektowanej ustawy jest realizacja zobowiązań przyjętych przez Polskę w procesie akcesji do Unii Europejskiej (UE) w obszarach: swobodny przepływ kapitału oraz polityka konkurencji, chodzi o dostosowanie do prawa UE następujących ustaw:

- o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków;

- o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji;

- o komercjalizacji i prywatyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstw i banków.

Z uwagi na ugruntowany status własności prywatnej w gospodarkach krajów członkowskich UE prywatyzacja nie jest odrębnie regulowana w prawie wspólnotowym

Reklama

Art. 295 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską nie przesądza w niczym systemu własności w państwach UE, a działania prywatyzacyjne są podejmowane przez rządy krajów członkowskich suwerennie. Mimo to proces prywatyzacji podlega ogólnym ograniczeniom kształtowanym przez zasady wspólnego rynku, w tym w szczególności przez zasadę niedyskryminacji, reguły swobodnego przepływu kapitału, swobody zakładania przedsiębiorstw, prawo konkurencji oraz zasady dotyczące pomocy państwa.

Podstawy prawne realizowanego w Polsce procesu prywatyzacji nie przewidują istotnych ograniczeń dla udziału kapitału zagranicznego w prywatyzacji. Kapitał zagraniczny może uczestniczyć w procesie prywatyzacji bez większych przeszkód, a dla większości ścieżek i technik prywatyzacyjnych warunki udziału inwestorów krajowych i zagranicznych są takie same. Od tej ogólnej zasady istnieje jednak kilka wyjątków, które można określić jako preferencje dla inwestorów krajowych w zakresie ich udziału w prywatyzacji. W perspektywie polskiego członkostwa w UE, konieczne jest dostosowanie tych elementów polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej. Weryfikacji wymagają też te metody prywatyzacji, które są niedozwoloną prawem UE formą pomocy państwa. W obszarze negocjacyjnym polityka konkurencji strona polska zadeklarowała, iż kwestia pomocy państwa w prywatyzacji zostanie rozstrzygnięta do końca 2002 r.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: bank | bańki | nowelizacja ustawy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »