Projekt nowelizacji ustawy o zatrudnieniu

Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Zmiany zawarte w projekcie ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu są przede wszystkim zmianami organizacyjnymi, systemowymi oraz porządkowymi.

I Zmiany o charakterze organizacyjnym

1. Proponuje się włączenie samorządów gmin do podmiotów współdziałających w zakresie realizacji zadań na rzecz zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu.

Chodzi o podkreślenie istotnej roli samorządu gminnego w aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych, a jednocześnie umożliwienie gminom przekazywania samorządom powiatowym własnych środków finansowych na wspólne przedsięwzięcia dotyczące przeciwdziałania bezrobociu.

Reklama

2. Proponuje się poszerzenie kompetencji samorządów wojewódzkich o:

a) organizowanie i finansowanie z Funduszu Pracy szkoleń kadry urzędów pracy danego województwa,

b) dokonywanie podziału środków Funduszu Pracy pomiędzy samorządy powiatowe danego województwa na finansowanie programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu oraz innych fakultatywnych zadań.

3. Proponuje się zwiększenie kręgu podmiotów uprawnionych do prowadzenia pośrednictwa pracy oraz wprowadzenie agencji pracy czasowej i doradztwa personalnego.

II Zmiany natury systemowej:

1. W zakresie szkoleń proponuje się rozszerzenie definicji "kosztów szkolenia" o możliwość finansowania z Funduszu Pracy kosztów egzaminów, umożliwiających nabycie uprawnień zawodowych (certyfikatów lub tytułów zawodowych).

2. Proponuje się zmianę definicji "stypendium", polegającą na umożliwieniu przyznania tego świadczenia bezrobotnym absolwentom, którzy w okresie statusu absolwenta, nabytego po raz pierwszy, podjęli krótkotrwałe zatrudnienie lub inną pracę zarobkową.

3. Proponuje się poszerzenie kompetencji samorządu województw o:

a) refundowanie pracodawcom wynagrodzeń młodocianych pracowników. (Propozycja tej zmiany związana jest z wdrożeniem i realizacją programu aktywizacji zawodowej "Pierwsza Praca". O refundację będą mogli się ubiegać tylko ci pracodawcy, którzy prowadzić będą przygotowanie zawodowe młodocianych w zawodach dających perspektywy zatrudnienia, ze względu na potrzeby gospodarcze kraju, regionu lub lokalnego rynku pracy.),

b) realizację programów finansowanych z europejskich funduszy przedakcesyjnych i strukturalnych.

4. Proponuje się, aby odmowa udziału w szkoleniu, stażu lub programie specjalnym skutkowała pozbawieniem statusu bezrobotnego.

5. Proponuje się rezygnację z instrumentu rynku pracy jakim są pożyczki udzielane przez organy zatrudnienia bezrobotnym oraz przedsiębiorcom na tworzenie dodatkowych miejsc pracy.

6. Proponuje się następujące zmiany w zakresie finansowania robót publicznych:

- obniżenie maksymalnej kwoty refundacji,

- zniesienie finansowania rzeczowych kosztów oraz krótkotrwałych (do 7 dni) robót publicznych.

7. Proponuje się wprowadzenie zmiany polegającej na zaliczaniu okresu wykonywania pracy w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych do okresu pobierania zasiłku dla bezrobotnych.

8. Proponuje się wprowadzenie raz do roku waloryzacji zasiłków.

9. Proponuje się wprowadzenie fakultatywnego (w miejsce obligatoryjnego) mechanizmu przyznawania stypendium z Funduszu Pracy, w przypadku kontynuowania nauki przez bezrobotnego absolwenta, zamieszkałego w powiecie uznanym za zagrożony szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.

III Zmiany o charakterze porządkowym

1. Proponuje się wprowadzenie zmiany definicji absolwenta polegającą na umożliwieniu rejestracji w charakterze absolwenta osób, które nie otrzymały w terminie dyplomu lub świadectwa ukończenia szkoły.

2. Proponuje się, aby z dochodu, który może uzyskiwać bezrobotny, wyłączyć przychody uzyskiwane z tytułu odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych.

3. Proponuje się w zakresie szkoleń:

- doprecyzowanie warunków na jakich można dofinansować z Funduszu Pracy szkolenia na wniosek bezrobotnego;

- wprowadzenie możliwości powrotu na zasiłek uzupełniający osób bezrobotnych podejmujących szkolenie finansowane poza Funduszem Pracy;

- zrównanie uprawnień rolników i osób bezrobotnych w zakresie przysługujących świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w związku z odbywanym szkoleniem.

4. Proponuje się wprowadzenie minimalnej i maksymalnej wysokości grzywny wymierzanej za wykroczenia popełnione przeciwko przepisom ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Wprowadzenie proponowanej zmiany spowoduje zwiększenie efektywności prowadzonych kontroli legalności zatrudnienia.

5. Proponuje się, aby zezwolenie na pracę dla cudzoziemca było wydawane na taki okres jaki wynika z wizy.

6. Proponuje się wprowadzenie fakultatywnej możliwości bieżącego informowania przez pracodawców powiatowych urzędów pracy o wolnych miejscach zatrudnienia.

Ocena skutków realizacji zmian

Proponowane zmiany powinny wywierać znaczny wpływ na rynek pracy na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Jednocześnie zmiany te nie powinny wpływać negatywnie na segmenty rynku i zakłócać w jakikolwiek sposób mechanizmów konkurencji.

Rada Ministrów zaakceptowała projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny, ustawy Kodeks postępowania karnego, ustawy Kodeks karny wykonawczy, ustawy o świadku koronnym oraz ustawy

Prawo bankowe.

Nowelizacja ustawy Kodeks karny, ustawy Kodeks postępowania karnego, ustawy Kodeks karny wykonawczy, ustawy o świadku koronnym oraz ustawy Prawo bankowe zmierza do wprowadzenia do polskiego systemu prawa karnego materialnego i wykonawczego przepisów umożliwiających efektywniejsze i skuteczniejsze zwalczanie przestępczości korupcyjnej.

Projekt nowelizacji, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym, zawiera rozwiązania poszerzające możliwości pozbawienia sprawców przestępstw dóbr osiągniętych w drodze czynu przestępczego oraz przedmiotów, które służyły lub były przeznaczone do popełnienia przestępstwa. Nowe brzmienie art. 44 Kodeksu karnego zrywa z koncepcją fakultatywnego nakładania przez sąd na sprawcę przestępstwa obowiązku uiszczania kwoty pieniężnej, stanowiącej równowartość przedmiotów, których przepadek świadomie uniemożliwił sprawca. Proponuje się natomiast pozostawienie sądowi możliwości orzeczenia przepadku równowartości takich przedmiotów w innych wypadkach.

Zmienia się również brzmienie art. 45 Kodeksu karnego. Zgodnie z projektem nowelizacji rozszerzony będzie krąg osób, wobec których orzeczenie przepadku korzyści majątkowej lub jej równowartości dotyczyć będzie obligatoryjnie sprawców przestępstw korupcyjnych. Do znowelizowanego przepisu wprowadza się także domniemanie, że mienie, które sprawca objął we władanie lub do którego nabył jakikolwiek tytuł w chwili czynu lub po jego dokonaniu, stanowi korzyść majątkową uzyskaną co najmniej pośrednio z przestępstwa.

Nowością jest również wprowadzenie do art. 115 nowego paragrafu 19, który wypełni lukę prawną, polegającą na braku kodeksowego objaśnienia terminu "osoba pełniąca funkcję publiczną".. Projekt zakłada zaostrzenie odpowiedzialności karnej sprawcy łapownictwa biernego, który w związku z pełnieniem funkcji publicznej żąda korzyści majątkowej lub osobistej, proponując za to przestępstwo sankcję w postaci kary pozbawienia wolności od roku do 10 lat.

W projekcie nowelizacji przewidziano również obligatoryjne nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet możliwość odstąpienia od jej wymierzenia wobec sprawcy przestępstwa łapownictwa czynnego. Dotyczyć to będzie tych osób, które najpóźniej podczas pierwszego przesłuchania zawiadomią organ powołany do ścigania przestępstw o okolicznościach popełnienia przestępstwa.

Znowelizowano również art. 230 Kodeksu karnego, który przewiduje karę pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat dla osoby, która powołuje się na wpływy w instytucji państwowej, samorządowej lub jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi podejmie się pośrednictwa w załatwieniu sprawy w zamian za korzyść majątkową lub osobistą, bądź jej obietnicę.

Wprowadzono również przepisy przywracające w polskim prawie karnym penalizację przekupstwa wyborczego i sprzedajności wyborczej.

W toku negocjacji akcesyjnych z Unią Europejską Polska zadeklarował spenalizowanie korupcji w sektorze prywatnym. W przedkładanym projekcie zawarto nowe brzmienie art. 296 a. Za optymalne przyjęto rozwiązanie indywidualizujące podmiot łapownictwa biernego poprzez wskazanie osób pełniących funkcje kierownicze w jednostkach organizacyjnych prowadzących działalność gospodarczą.

Zaproponowano również wprowadzenie możliwości kontroli i utrwalania treści rozmów telefonicznych, gdy toczące się postępowanie uzasadniona obawa popełnienia nowego przestępstwa dotyczą łapownictwa lub płatnej protekcji.

Zmiany w ustawie o świadku koronnym dotyczą umożliwienia stosowania tej instytucji w celu zwalczania wszystkich przestępstw korupcyjnych, czyli posługiwania się nią w postępowaniu karnym dotyczącym każdej formy korupcji.

Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie zakresu, trybu oraz terminów dostarczania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd niektórych informacji dotyczących działalności i sytuacji finansowej towarowych domów maklerskich.

Rozporządzenie określa zakres, tryb i terminy dostarczania informacji dotyczących działalności i sytuacji finansowej towarowych domów maklerskich, czyli informacji, które nie są przekazywane do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd przez podmioty nadzorowane na podstawie art. 35 ust.1 i 2 ustawy

Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

W dokumencie zawarto katalog zdarzeń i sytuacji, o których towarowy dom maklerski obowiązany będzie informować Komisję w formie raportu bieżącego.

W szczególności chodzi o: nabycie, zbycie lub utratę aktywów o znacznej wartości, upadłość, wszczęcie postępowania układowego lub likwidację towarowego domu maklerskiego.

W związku z tym, że art. 50 ustawy o giełdach towarowych dopuszcza prowadzenie na terytorium RP tego typu działalności przez zagraniczne osoby prawne, w rozporządzeniu wyodrębniono obowiązki informacyjne zagranicznej osoby prawnej. Katalog zdarzeń i sytuacji rodzących obowiązek informacyjny częściowo pokrywa się z analogicznym wykazem odnoszącym się do towarowych domów maklerskich, w części jednak jest dostosowany do specyfiki działalności zagranicznego podmiotu.

Oprócz przekazywania Komisji raportów bieżących, towarowe domy maklerskie i zagraniczne osoby prawne, prowadzące na terytorium RP działalność maklerską, są obowiązane do przekazywania sprawozdań miesięcznych, półrocznych, wstępnych rocznych sprawozdań finansowych i finansowych sprawozdań rocznych. Powinny być one sporządzane na podstawie ksiąg rachunkowych, ewidencji towarów giełdowych oraz innych zbiorów danych przechowywanych na trwałych nośnikach informacji. Wszystkie raporty i sprawozdania winny być przekazywane Komisji telefaksem bądź w formie dokumentu za pośrednictwem poczty, poczty kurierskiej lub posłańca.

Rozporządzenie nie powoduje ujemnych skutków finansowych dla budżetu państwa. Jest również zgodne z prawem Unii Europejskiej.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Rada Ministrów | karny | przestępstwa | kodeks karny | kodeks | nowelizacja ustawy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »