Projekt ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych. Projekt nowelizacji ustawy z 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych wprowadza rozwiązania, które:

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych. 
Projekt nowelizacji ustawy z 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych wprowadza rozwiązania, które:

- pomogą zwalczać korupcję przy zamówieniach publicznych;

- ułatwią udział przedsiębiorców w rynku zamówień;

- zmniejszą biurokrację w udzielaniu zamówień publicznych;

- zlikwidują nieścisłości legislacyjne w ustawie;

- dostosują ustawę do wymogów prawa Unii Europejskiej.

Przeciwdziałaniu korupcji mają służyć zmiany zapewniające oferentom, uczestniczącym w postępowaniu, pełny dostęp do dokumentacji. Będzie to szczególnie ważne przy zamówieniach o wartości nie przekraczającej 30 tys. euro. Ustawa nie przewiduje tam środków odwoławczych, toteż są one szczególnie narażone na korupcję. Analogicznemu celowi będzie służyć skreślenie przepisu o uzupełnianiu wymaganych dokumentów, nagminnie wykorzystywanego przez oferentów do wpływania na wynik postępowania.

Reklama

Projekt przyznaje prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych prawo wyznaczania całego składu arbitrów orzekających w postępowaniu odwoławczym, co pozwoli zapewnić odpowiedni merytoryczny poziom tego organu oraz zlikwiduje oczekiwanie stron, iż wyznaczony przez nie arbiter będzie rzecznikiem ich interesu.

Ułatwianiu przedsiębiorstwom zobowiązanym do stosowania przepisów ustawy udziału w rynku zamówień będą służyć zmiany przepisów, które dotychczas utrudniały restrukturyzację przedsiębiorstw. Na przykład udzielanie zamówień pomiędzy spółkami powstałymi w wyniku restrukturyzacji przedsiębiorstw nie będzie podlegało ustawie o zamówieniach publicznych. Jest to wykonanie dyrektywy europejskiej dotyczącej koordynacji udzielania zamówień publicznych w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji. Zgodnie z tą dyrektywą, projekt wprowadza ułatwienia w nabywaniu paliw i energii przez przedsiębiorstwa energetyczne działające na podstawie koncesji. Ponadto złagodzono przepis o wykluczaniu przedsiębiorców z postępowania jedynie z tego powodu, że w niewielkim zakresie uchybili należytej staranności.

Uproszczeniu i odbiurokratyzowaniu systemu ma służyć skreślenie przepisu o tzw. agregowaniu zamówień, z powodu rozbieżności Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z tworzoną europejską klasyfikacją, która będzie obowiązywać Polskę po wstąpieniu do UE. Projekt zawiera upoważnienie dla Rady Ministrów do wydania rozporządzenia w sprawie obliczania wartości zamówienia. Będzie ono uwzględniać odpowiednie regulacje UE, charakter poszczególnych rodzajów zamówień, czas, na jaki ma być zawarta umowa, oraz różną strukturę organizacyjną zamawiających.

Proponuje się, aby w określonych wypadkach udzielać zamówień z wolnej ręki powyżej 20 tys. euro bez obowiązku uzyskania zgody prezesa UZP. Zgoda nie będzie wymagana, gdy zamówienie można uzyskać tylko od monopolisty, a przedmiotem są dostawy energii elektrycznej i cieplnej, wody, gazu, odbiór ścieków, a także przewozy kolejowe i usługi pocztowe o charakterze powszechnym. Podobne ułatwienia zawierają zmiany dotyczące dostaw, usług i robót budowlanych z zakresu działalności twórczej i artystycznej w dziedzinie kultury i sztuki.

Propozycja utraty wadium przez oferenta uchylającego się od złożenia oświadczeń wymaganych przez ustawę ułatwi skrócenie postępowania i ewentualne jego unieważnienie z powodu celowych i bezkarnych działań oferentów. Uproszczeniem w realizacji najmniejszych zamówień będzie zwiększenie do 6 tys. euro progu, poniżej którego nie będzie obowiązywać ustawa o zamówieniach publicznych.

Projekt nowelizacji ustawy likwiduje usterki legislacyjne, m.in. sprzeczny z regulacjami unijnymi przepis o udzielaniu zamówień przez placówki zagraniczne. Wykreśla też usługi pocztowe z katalogu usług, do których nie stosuje się omawianej ustawy (niezgodność z prawem unijnym) oraz jasno reguluje zasady żądania wadium w postępowaniach o wartości do 30 tys. euro.

Wejście w życie projektowanych zmian może spowodować w niektórych przypadkach - przy podniesieniu progu stosowania ustawy do 6 tys. euro - zwiększenie kosztów realizacji zadań publicznych. Nie są one możliwe obecnie do oszacowania, gdyż nie ma danych o postępowaniach tak małej wartości. Jednocześnie zmniejszą się koszty obsługi administracyjnej innych postępowań. Nowelizacja wpłynie też pozytywnie na konkurencyjność oferentów przez przejrzysty i jawny system oraz dostęp do dokumentacji postępowania.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Rada Ministrów | ustawy | zamówienia publiczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »