Przepłacamy średnio 40 proc.

Chcesz dzwonić taniej - korzystaj z nowych taryf i usług.

64 procent działających w polskich sieciach komórkowych kart SIM, to karty pre-paid, czyli przedpłacone. Tu też w ostatnim roku najbardziej nasiliła się konkurencja - pojawili się nowi gracze z własną siecią (P4, sieć Play) oraz wirtualni operatorzy komórkowi (MVNO). Najnowszą siecią MVNO jest Mobilking, który dystrybucję swoich kart rozpoczął w ostatni piątek.

Z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że średnia cena minuty rozmowy w sieci komórkowej w 2007 roku wynosiła 31,7 gr.

W swych obliczeniach UKE uwzględniało zarówno połączenie abonentów, w tym biznesowych (stawki dla dużych firm bywają dużo tańsze niż te, które są w oficjalnych cennikach operatorów), jak i klientów używających telefonów na kartę.

Reklama

Z wyliczeń GP wynika, że - przy przyjętym przez nas rozkładzie połączeń - dzięki optymalizacji kosztów (kupowaniu pakietów, uruchamianiu usług obniżających koszty) średnia cena minuty połączenia dla klientów usług przedpłaconych wynosi 45,3 gr przy wydatkach na rozmowy w wysokości 30 zł miesięcznie i 44,3 gr, gdy kwota wydatków rośnie do 50 zł miesięcznie.

W najkorzystniejszym wariancie dla miesięcznych kosztów w wysokości 30 zł - w planie Nowa Taryfa Simplus po sześciu miesiącach używania z pakietem Mini Minuty - średnia cena minuty wynosi 31,3 zł. Gdy wydajemy 50 zł miesięcznie na rozmowy najniższa średnia cena minuty spada - w planie Nowa Taryfa Simplus po sześciu miesiącach używania i z pakietem Maxi Minut wznowionym co najmniej pięć razy - do 30 gr.

To, że średnia cena minuty w naszych modelach jest wyższa od średniej wyliczonej przez UKE spowodowane jest tym, iż założyliśmy, że klient do wszystkich połączeń używa tylko jednej karty SIM. Tymczasem stale rośnie liczba osób, które ze względu koszty decydują się na używanie kilka kart SIM i wykonują tańsze połączenia wewnątrz sieciowe, które - po wykupieniu pakietów lub uruchomieniu usług dodatkowych - są wyraźnie tańsze niż te poza sieć.

Premie i bonusy obniżają ceny

Jak informuje Mobile Marketing Magazine, Brytyjczycy tracą 8,5 miliarda funtów (prawie 42 mld zł) rocznie na źle dobranych taryfach komórkowych. Jak duże są straty klientów w Polsce? Według szacunków GP, osoby nie korzystające z pakietów, a używające najnowszych taryf przepłacają średnio o ponad 40 proc. Z kolei osoby korzystające ze strych taryf przepłacają średnio o ok. 60 proc. Z rozmów z przedstawicielami operatorów wynika, że do 35 proc. klientów usług pre-paid ma stare, a więc droższe taryfy. Z pakietów i usług obniżających koszty nowych taryf korzysta do 25 proc. ogółu klientów pre-paid.

W jaki sposób można obniżać średnią cenę rozmowy ? Które pakiety oferowane przez operatorów SA najkorzystniejsze dla klientów? O ile uruchomienie usług dodatkowych pozwala obniżyć średnią cenę połączeń.

Tomasz Świderek - Więcej: Gazeta Prawna 26.02.2008 (40) ? str.4

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: proca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »