Przetarg przepadł. Następny odcinek Rail Baltiki bez projektu
To nie mogło się skończyć inaczej. Po ponad 30 miesiącach postępowania PKP PLK unieważniły przetarg na przygotowanie projektu modernizacji kolejnego odcinka linii Rail Baltica.
W marcu 2013 roku PKP PLK ogłosiły przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej modernizacji kolejnego odcinka linii Rail Baltica. Chodzi o fragment pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem o długości 77 km.
Dopiero w lutym 2014 roku PKP PLK wybrała zwycięzcę - konsorcjum KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne (Polska) i KV Consultores de ingenieria (Hiszpania). Zaoferowana cena wynosiła 15,2 mln złotych brutto - było to jedyne kryterium wyboru oferty. Po raz pierwszy w przypadku tak dużego postępowania, PLK odrzuciła wiele ofert.
Z powodu szeregu zdarzeń, w tym wykluczenia wielu wykonawców i odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej, był to jeden z najdłużej prowadzonych przetargów przez zarządcę infrastruktury. Ostatnie pismo z sądu z uzasadnieniem PLK otrzymała w czerwcu i przez kolejne miesiące analizowała dokumenty.
Jak pisaliśmy, w związku ze zwłoką, unijne dofinansowanie na prace przygotowawcze miało być "fazowane" na perspektywę 2014-2020. Jak się okazuje, to się nie udało. Jak ustalił "Rynek Kolejowy", PKP PLK unieważniły przetarg z powodu braku finansowania.
Unieważnienie przetargu i rozpisanie postępowania od nowa oznacza poważne ryzyko wyjścia z pracami nawet poza 2023 rok - nie mówiąc już o przedłużeniu utrudnień na linii Warszawa - Białystok o kolejne kilka lat.
Od grudnia pociągi wrócą na linię Warszawa - Białystok, która była zamknięta na odcinku do Tłuszcza. Zakończenie wszystkich prac przedłuży się jednak o cały rok. Gotowy jest tylko jeden odcinek linii - na Litwie.