Przychody ze sprzedaży internetowej

Kto z nas nie słyszał sloganu "Internet to okno na świat"? Dla przedsiębiorców jest to okno coraz szerzej otwarte. Zapewnia im m.in. łatwy dostęp do różnorodnych informacji, służy do wymiany biznesowej korespondencji jak również za pomocą własnej strony internetowej umożliwia rekrutację pracowników oraz dotarcie do potencjalnych klientów. Staje się również narzędziem podstawowym w prowadzeniu działalności. Dzięki sieci coraz więcej transakcji zawieranych jest na odległość w ramach tzw. sprzedaży internetowej.

Przedpłata a przychód należny

Sprzedaż przez Internet jest w rzeczywistości formą sprzedaży wysyłkowej. Ustalając moment powstania przychodu z tej sprzedaży należy pamiętać o uregulowaniach wynikających z obu ustaw o podatku dochodowym. Wynika z nich, że przychodem z działalności gospodarczej są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jeżeli przedsiębiorcy dokonują sprzedaży towarów i usług opodatkowanej podatkiem VAT, wówczas wysokość przychodu z tej sprzedaży ustala się, pomniejszając go o należny podatek VAT.

Często, chcąc się zabezpieczyć przed nierzetelnymi klientami, sklepy internetowe prowadzą sprzedaż w systemie przedpłat. W takim przypadku należy rozstrzygnąć, czy przedpłaty, jakie otrzymuje przedsiębiorca prowadzący sprzedaż internetową, są podatkowo neutralne, czy też należy je potraktować jako uregulowanie należności i zaliczyć do przychodów podatkowych.

Ustawy o podatku dochodowym nie uznają za przychód podatkowy pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Do tej kategorii należności można zaliczyć otrzymane przez przedsiębiorcę przedpłaty i zaliczki na poczet dostaw towarów i usług, których wykonanie jest odroczone w czasie. Jeżeli zatem wpłatę można zakwalifikować jako przedpłatę lub zaliczkę, to dopiero po realizacji dotyczącej jej umowy można ją zaliczyć do przychodów podatkowych.

Co istotne, przedpłaty (zaliczki) nie należy przy tym mylić z tzw. zapłatą "z góry". Zapłata "z góry" za wykonane usługi w następnych okresach sprawozdawczych, mająca ostateczny i definitywny charakter, związana z uregulowaniem należności przed wykonaniem usługi, nie może być potraktowana jako wpłata na poczet usług, które będą wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Tym samym nie ma możliwości nieuznania jej za przychód podatkowy. Takie stanowisko potwierdza pismo Ministerstwa Finansów z dnia 26 kwietnia 2007 r., nr DD6-8213-373/MD/07/6913/06.

Wydanie towaru, zapłata i faktura

Unormowania wynikające z Kodeksu cywilnego wskazują, że umowa sprzedaży dochodzi do skutku, gdy sprzedawca wyda towar nabywcy, a nabywca dokona płatności. Wydania towaru nie należy jednak utożsamiać z otrzymaniem towaru przez nabywcę - co jest szczególnie istotne przy sprzedaży wysyłkowej. Z powołanego już Kodeksu cywilnego wynika, że w sytuacji, gdy sprzedana rzecz ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, przyjmuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą powierzenia jej przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju, w celu jej dostarczenia.

W praktyce do realizacji sprzedaży wysyłkowej dochodzi najczęściej za zaliczeniem pocztowym lub po dokonaniu płatności.

Przy płatności za zaliczeniem pocztowym, sprzedawca wysyłając towar zazwyczaj wystawia fakturę i przesyła ją nabywcy wraz z nim. W takim przypadku następuje zbieg terminu wydania towaru i wystawienia faktury. Dzień dokonania tych czynności będzie momentem powstania przychodu ze sprzedaży. Jednak gdy nabywca odstąpi od umowy i nie odbierze przesłanego towaru lub po odebraniu towaru odeśle go sprzedawcy w oznaczonym terminie, przedsiębiorca zobowiązany będzie do dokonania korekty przychodów, pomniejszając je o wartość zwróconych towarów.

Jeżeli towar wraz z fakturą zostanie wysłany do nabywcy po dokonaniu przez niego płatności, przychód ze sprzedaży powstanie w dniu otrzymania zapłaty przez sprzedającego. W tej sytuacji będziemy mieli właśnie do czynienia z omawianą wcześniej płatnością "z góry". Jeżeli jednak będzie to jedynie przedpłata, wówczas sprzedawca będzie obowiązany ustalić przychód w momencie wydania towaru, nie później niż w dniu wystawienia faktury.

Koszty dostawy a przychód podatkowy

Umowy zawierane w ramach sprzedaży internetowej najczęściej obciążają pokrywaniem kosztów dostarczenia towaru nabywcę. Chodzi tu m.in. o opłaty pocztowe, usługi kurierskie czy też koszty transportu. Doliczane są one przez sprzedawcę do ceny towaru. W takiej sytuacji sprzedawca przyjmuje na siebie rolę wykonawcy dodatkowych czynności związanych z dostarczeniem sprzedawanych towarów. Czynności te są zatem elementem świadczonych przez niego usług, co oznacza, że podstawa opodatkowania sprzedaży wysyłkowej powinna obejmować również koszty przesyłki i to niezależnie od podmiotu realizującego dostawę (sprzedawca czy wyspecjalizowana firma).

Jak już zaznaczyliśmy, przychodem z działalności gospodarczej jest kwota należna sprzedawcy od nabywcy z tytułu sprzedaży. Nie ma przy tym znaczenia jakie składniki kwota ta obejmuje. Dlatego też w pojęciu kwoty należnej, a co za tym idzie przychodu należnego, zawiera się zarówno kwota, za jaką towar został zakupiony, marża handlowa, wszelkie dopłaty oraz kwoty otrzymane na pokrycie kosztów, czy też zwroty wydatków, w tym opłat pocztowych czy usług kurierskich lub transportowych. Takie stanowisko prezentują również organy podatkowe, m.in. w postanowieniach: z dnia 4 czerwca 2007 r., nr PDOF/415-33/07/32592, z dnia 9 sierpnia 2007 r., nr USPDI/415/1/31/07 oraz z dnia 30 sierpnia 2007 r., nr PI/1/415-0032/07.

Podstawa prawna:

* ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),
* ustawa z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).

Agata Cieśla
Gazeta Podatkowa Nr 475 z dnia 2008-07-28

Reklama
Dowiedz się więcej na temat: towar | przychód | Sprzedaż internetowa | okno | internet | sprzedawca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »