Rada Ministrów o przeciwdziałaniu bezrobociu
Na dzisiejszym posiedzeniu Rada Ministrów dyskutowała o sposobach przeciwdziałania bezrobociu. Dokument na ten temat powstał w wyniku prac międzyresortowego zespołu do spraw ocen sytuacji społeczno-gospodarczej i analiz prognoz. Rząd zaakceptował zaproponowane w nim kierunki działań.
Zdecydowano, że dzisiaj wieczorem zbierze się zespół, który zajmie się uściśleniem propozycji działań i terminów ich realizacji.
Rząd wysłuchał też informacji przedstawionych przez ministrów: skarbu państwa, finansów, transportu i gospodarki morskiej o kształtowaniu się cen na rynku paliw, o poziomie inflacji w związku z kształtowaniem się cen na rynku paliw oraz o wpływie cen paliw na sytuację w transporcie samochodowym. Ustalono, że Rada Ministrów będzie prowadziła stały monitoring dotyczący tych zagadnień, aż do chwili kiedy sytuacja ulegnie pełnej stabilizacji.
Rząd przyjął "Narodowy program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Cele i zadania do realizacji w latach 2000 - 2005".
Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, Prawa upadłościowego, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i ustawy Prawo działalności gospodarczej oraz projekt nowelizacji ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze sądowym i ustawy Prawo działalności gospodarczej.
Okres dzielący uchwalenie (w 1997 r.) i projektowane wejście w życie (1 stycznia 2001 r.) ustawy o Rejestrze Sądowym, wymusił zmodyfikowanie wielu zawartych w niej rozwiązań na skutek dokonanych zmian w polskim systemie prawnym. Dotyczy to zwłaszcza projektu nowego Kodeksu spółek handlowych, ustawy Prawo o działalności gospodarczej i nowelizacji ustawy Kodeks postępowania cywilnego, których regulacje zwiększają liczbę podmiotów podlegających przerejestrowaniu z dotychczasowych rejestrów do Krajowego Rejestru Sądowego oraz rozszerzają krąg podmiotów podlegających tej operacji. Dlatego, w celu uniknięcia nadmiernego obciążenia sądów w pierwszym okresie ich funkcjonowania na nowych zasadach, przewiduje się przesunięcie o rok terminu rejestracji osób fizycznych w rejestrze przedsiębiorców, co umożliwi sprawne przeprowadzenie rejestracji spółek, które będą chciały lub musiały przerejestrować się do Krajowego Rejestru Sądowego.
Dla zapewnienia płynnego przejścia między starym i nowym systemem rejestracji podmiotów wpisywanych do rejestrów sądowych, projekt nowelizacji ustawy zakłada rozpoznawanie, również po 1 stycznia 2001 r., wcześniej złożonych wniosków o kolejne wpisy w starym rejestrze (według dotychczasowych zasad) i przekazanie do Krajowego Rejestru Sądowego wniosków jedynie jego dotyczących. Umożliwi to uniknięcie sytuacji, w której wnioski nierozpoznane przed 1 stycznia 2001 r. należałoby składać ponownie wraz z wnioskiem o przerejestrowanie.
Projekt zakłada wyłączenie obligatoryjnego charakteru postępowań zmierzających do złożenia wniosków o wpis w KRS istniejących w obecnych rejestrach "martwych" spółek zarejestrowanych przed II wojną światową.
Wzorem prawa europejskiego, ustawa wprowadza obowiązek złożenia jednolitego tekstu umowy i statutu spółki i umieszczenia stosownej wzmianki o tym fakcie w rejestrze.
Rozłożenie w czasie przerejestrowania podmiotów, wpisanych poprzednio w rejestrach sądowych i w ewidencji działalności gospodarczej, umożliwia zracjonalizowanie obsady kadrowej bez potrzeby jej zwiększania.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie rodzin zastępczych.
Rozporządzenie uwzględnia nowe rozwiązania zawarte w znowelizowanej ustawie o pomocy społecznej oraz ustawie o emeryturach i rentach z FUS. Wykorzystuje ponadto roczne doświadczenia powiatowych centrów pomocy rodzinie.
Rozporządzenie reguluje:
1) szczegółowe zasady doboru rodzin zastępczych, umieszczania dzieci w tych rodzinach oraz zasady ich przygotowywania i szkolenia;
2) szczegółowe zasady działania i finansowania rodzin zastępczych;
3) szczegółowe zasady, warunki i kryteria przyznawania pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej oraz wysokość tej pomocy;
4) szczegółowe zasady przyznawania rodzinie zastępczej pełniącej zadania pogotowia rodzinnego wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania;
5) zasady i wysokość odpłatności rodziców za pobyt ich dziecka w rodzinach zastępczych oraz sposób i tryb postępowania w tych sprawach.
W rozporządzeniu szczegółowo ujęte zostały regulacje dotyczące pomocy pieniężnej. Pomoc ta ma być wypłacana od dnia faktycznego przyjęcia dziecka do rodziny zastępczej, jeśli zamieszkiwało ono z rodziną już po wydaniu orzeczenia przez sąd opiekuńczy lub od dnia faktycznego przyjęcia dziecka przed wydaniem orzeczenia, w przypadku gdy dziecko zamieszkiwało wcześniej z rodziną. W sytuacji, gdy dziecko zamieszkiwało w rodzinie przed wydaniem orzeczenia sądu, okres refundacji kosztów utrzymania dziecka nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Zwiększy się również pomoc pieniężna dla rodzin niespokrewnionych, które stanowią 9 proc. rodzin zastępczych.
Od 1 czerwca 2000 r. kwota stanowiąca podstawę ustalenia wysokości pomocy pieniężnej dla rodzin zastępczych wynosi 1.387 zł.
Rozporządzenie reguluje także zasady wypłacania pomocy pieniężnej dla dzieci z rodzin zastępczych umieszczonych w ośrodku szkolno-wychowawczym. Dotyczy to także dzieci przebywających w ośrodkach specjalnych. Wysokość tej pomocy będzie uzależniona od nakładów finansowych oraz stopnia zaangażowania w wychowanie dziecka ponoszonych przez rodzinę zastępczą.
Wprowadzenie rozporządzenia spowoduje w roku 2000 dodatkowe nakłady w wysokości 7.864.762 zł, które znajdą pokrycie w rezerwie budżetu państwa dla rodzin zastępczych na rok bieżący.
Rząd zajął stanowisko wobec poselskiego projektu nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Propozycja poselska polega na zwolnieniu z podatku od środków transportowych samochodów ciężarowych o ładowności od 2 do 12 ton, wykorzystywanych na cele rolnicze przez podatników podatku rolnego.
Rząd ocenia negatywnie tę inicjatywę, gdyż:
- rozszerzanie katalogu zwolnień od podatku godzi w zasadę przejrzystości finansów publicznych,
- narusza zasadę równości opodatkowania.
Rząd uważa, że nie ma podstaw preferowania zwolnieniem z tego podatku jednej tylko grupy zawodowej, zwłaszcza że już obowiązuje zwolnienie w stosunku do naczep i przyczep o ładowności powyżej 5 ton używanych do celów rolniczych przez podatników podatku rolnego.
Zaproponowana nowelizacja jest przy tym nieprecyzyjna, nie określa np. kryteriów pozwalających sprawdzić, czy pojazd jest rzeczywiście używany do celów rolniczych, co w praktyce spowodowałoby poważne trudności w stosowaniu przepisu przez organy podatkowe gmin.
Rząd uważa także, że wskazane przez projektodawców źródło rekompensaty utraconych przez samorządy gminne dochodów - część wpływów z podatków pośrednich zawartych w cenie paliwa - nie jest właściwe. Zgodnie z ustawą o finansowaniu dróg publicznych wpływy z podatku akcyzowego od paliw są przeznaczone na budowę, modernizację i utrzymanie dróg.
W projekcie poselskim nie wskazano, jaka ich część i na jakich zasadach miałaby być przekazywana gminom, a także skąd należałoby brać utracone wpływy na budowę dróg. Także dokonany przez projektodawców szacunek utraconych przez gminy dochodów, zdaniem rządu, jest zaniżony.
Rząd informuje jednocześnie, iż przygotowywana jest kompleksowa nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w tym również od środków transportowych.