Rada Ministrów w sprawie Taryfy Celnej
Do końca obecnego roku na paliwa pochodzące z krajów i regionów, z którymi Polska podpisała umowy dotyczące stref wolnego handlu, tj.: Unii Europejskiej, EFTY, CEFTY, Litwy, Estonii, Wysp Owczych i Turcji, obowiązywać będzie zerowa stawka celna. Paliwo sprowadzane z Rumunii, Łotwy i Izraela już od 1 stycznia tego roku jest objęte zerową stawką.
Wprowadzenie w życie powyższego rozporządzenia oznacza:
- zrównanie warunków wymiany handlowej pomiędzy Polską a wymienionymi krajami;
- złagodzenie odbiorcom paliw płynnych skutków spowodowanych podniesieniem od września br. podatku akcyzowego;
- osłabienie impulsu inflacyjnego jaki może wystąpić w wyniku przeniesienia cen paliw na ceny wyrobów i usług oraz produktów rolno - spożywczych;
- zrównanie warunków podmiotom działającym na rynku paliw płynnych, a tym samym wzmocnienie elementów konkurencji.
15 lipca 1995 roku rząd przyjął "Program restrukturyzacji i prywatyzacji sektora naftowego". W programie przewidziano m.in. wprowadzenie mechanizmów celnych w celu ochrony polskiego sektora naftowego przed konkurencją zachodnich koncernów. W obrocie z krajami Unii Europejskiej ochroną celną objęto benzyny i olej napędowy. Od początku 2001 roku miała obowiązywać zerowa stawka celna.
Dzięki instrumentom chroniącym nasz sektor naftowy udało się zrealizować podstawowe założenia rządowego programu, a mianowicie:
- zmodernizowano rafinerie naftowe w Płocku i Gdańsku;
- w wyniku restrukturyzacji sektora stworzono dwa centra produkcyjno - dystrybucyjne, tj. PKN Orlen SA i Rafinerię Gdańsk SA;
- dokonano znacznego postępu w prywatyzacji sektora (72 proc. akcji PKN Orlen SA sprzedano inwestorom poprzez ofertę publiczną);
- zaawansowano przygotowania do prywatyzacji Rafinerii Gdańsk SA i Dyrekcji Eksploatacji Cystern Sp. z o.o.
Obecnie nie jest konieczne utrzymywania dalszej ochrony celnej. Istnieje natomiast pilna potrzeba minimalizowania skutków importu paliw z powodu konieczności obniżania inflacji.
Należy założyć, że w związku z obniżeniem stawek celnych na benzyny i oleje napędowe skutki budżetowe za ostanie 3 miesiące 2000 roku wyniosą około 27 mln zł.
Proponowana obniżka ceł jest zgodna z naszymi zobowiązaniami wynikającymi z umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską, a także zobowiązaniami przyjętymi w WTO.