Rada Ministrów w sprawie ustawy o restrukturyzacji przedsiębiorstw
Rada Ministrów określiła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków.
Rozwiązania zawarte w poselskim projekcie to powrót do nieaktualnych już od dawna przepisów. Zdaniem rządu, trudna sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstw wymaga zupełnie nowych rozwiązań legislacyjnych. Zamiast powrotu do bankowych postępowań ugodowych lepszym rozwiązaniem będzie zreformowanie i usprawnienie istniejących procedur układowych i upadłościowych wobec przedsiębiorców.
Projekt nowej ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze takie nowe rozwiązania zawiera. Przepisy tego projektu wprowadzają bardzo szerokie możliwości restrukturyzacji zadłużenia, m.in. możliwość zamiany długów na akcje upadłego przedsiębiorstwa. Przewidują także możliwość prowadzenia postępowania naprawczego przez samego przedsiębiorcę w formie planu naprawczego przedstawionego wierzycielom, zawierającego propozycje restrukturyzacji przedsiębiorstwa w zakresie zobowiązań, majątku oraz zatrudnienia.
Zarówno w projekcie rządowym, jak i poselskim, jednym z proponowanych rozwiązań jest konwersja wierzytelności bankowych na akcje. Regulacje prawne dotyczące bankowych postępowań ugodowych, zaproponowane przez grupę posłów, można porównać z zaproponowanymi przez rząd zachętami dla banków do dokonywania, w ramach ich własnych środków, oddłużania restrukturyzowanych przedsiębiorstw. Rozwiązania rządowe sięgają jednak znacznie dalej, obejmują bowiem również zagadnienia podatkowe dotyczące ww. operacji - z korzyścią dla obu stron.
Trwają też intensywne prace nad ustawą o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy, której cele są zbieżne z intencjami projektu poselskiego.
Zagrożeniem wynikającym z zaproponowanego w projekcie poselskim dokapitalizowania niektórych przedsiębiorstw jest zwiększenie poziomu długu publicznego. Przekroczenie poziomu 50 proc. PKB spowoduje, w myśl ustawy o finansach publicznych, konieczność wszczęcia przez rząd procedur ostrożnościowych i sanacyjnych. Natomiast projekty rządowe nie powodują takiego zagrożenia, ponieważ przewidują, zamiast zwiększenia państwowego długu publicznego, w znacznej mierze umarzanie nieściągalnych w praktyce zaległości.
Krytycznie też należy się odnieść do zawartego w poselskim projekcie postulatu określenia specjalnej, uprzywilejowanej grupy przedsiębiorstw, której dotyczyłyby korzystniejsze zasady pomocy publicznej. Wyboru tej grupy miałaby dokonywać Rada Ministrów. Zdaniem rządu nierówne traktowanie podmiotów gospodarczych nie powinno być zasadą stosowaną w rozwiązaniach prawnych.
Przewidywane rozwiązania dotyczące przejmowania przez Skarb Państwa akcji i udziałów w przedsiębiorstwach, w zamian za przekazywane środki finansowe, mogą w praktyce prowadzić do ich renacjonalizacji. Nie powinny być zatem sposobem na restrukturyzację przedsiębiorstw.
W opinii rządu, działania na rzecz poprawy sytuacji finansowej przedsiębiorstw powinny mieć charakter kompleksowy i skoordynowany. Taką formę działań zapewnia stworzenie w ramach prac rządowych spójnego pakietu ustaw. Niektóre propozycje poselskie zostały już uwzględnione w przesłanych do Sejmu rządowych projektach ustaw lub mogą być uwzględnione w kolejnych. Rząd proponuje skupić wysiłek legislacyjny na rozwiązaniach całościowych i pracuje nad projektami takich rozwiązań prawnych, które zapewnią lepszą koordynację i skuteczność działań na rzecz poprawy sytuacji finansowej restrukturyzowanych przedsiębiorstw.