Rada Ministrów zaakceptowała projekt ustawy o podpisie elektronicznym

Przepisy te dostosowują polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. Jednocześnie w związku z rozwojem techniki, powszechnym dostępem do Internetu, poczty elektronicznej i związanym z tym szybkim rozwojem handlu za pośrednictwem urządzeń elektronicznych istnieje konieczność uregulowań prawnych, które pozwolą na bezpieczne stosowanie podpisu elektronicznego. W związku z postępem technologicznym projekt ustawy nie wskazuje jednoznacznych środków za pomocą, których będą składane podpisy elektroniczne oraz środków bezpieczeństwa, które muszą zostać przedsięwzięte zarówno przez odbiorców usług certyfikacyjnych, jak i przez podmioty świadczące te usługi.

Reklama

Projekt wskazuje jedynie jakie wymagania muszą spełniać odpowiednie urządzenia. Jest bowiem pewne, że rozwój techniki stworzy w przyszłości doskonalsze formy zabezpieczeń.

Skutki prawne stosowania podpisu elektronicznego będą takie same jak skutki prawne podpisów własnoręcznych.

Podmioty świadczące usługi certyfikacyjne zobowiązane będą do:

- zapewnienia technicznych i organizacyjnych możliwości szybkiego i niezawodnego wydawania, zawieszania i unieważniania certyfikatów oraz określenia czasu dokonania tych czynności;

- stwierdzenia tożsamości osoby ubiegającej się o uzyskanie certyfikatu;

- uzyskania dodatkowych danych, które maja być zawarte w certyfikacie;

- zatrudnienia osób posiadających niezbędne doświadczenie i kwalifikacje;

- zapewnienia środków przeciwdziałających fałszerstwom certyfikatów i innych poświadczanych elektronicznie danych.

- zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone odbiorcom usług certyfikacyjnych, w przypadku gdy usługi są świadczone poprzez akredytowane lub kwalifikowane podmioty świadczące usługi certyfikacyjne;

- poinformowania osoby, która występuje o certyfikat, przed zawarciem z nią umowy o warunkach uzyskania i używania certyfikatu o wszelkich ograniczeniach jego użycia oraz w przypadku gdy podmiot nie posiada akredytacji - również o istnieniu możliwości uzyskania certyfikatu od podmiotu akredytowanego;

- używania systemów do znakowania czasem, tworzenia i przechowywania certyfikatów, w sposób umożliwiający wprowadzanie i zmiany danych jedynie osobom upoważnionym oraz gwarantującym publiczny dostęp do ceryfikatów, jeżeli osoby, którym wydano te certyfikaty wyraziły zgodę na taki dostęp;

- udostępnienia, na wniosek odbiorcy usług certyfikacyjnych, wykazu bezpiecznych urządzeń do składania i weryfikacji podpisów elektronicznych;

- zapewnienia, w razie tworzenia przez nie danych służących do składania podpisu elektronicznego, poufności procesu ich tworzenia, a także nie przechowywania i nie kopiowania tych danych oraz nie udostępniania ich nikomu innemu poza osobą, która będzie składała za ich pomocą podpis elektroniczny;

- zapewnienia za pomocą środków technicznych, aby dane służące do składania podpisów mogły, po zakończeniu procesu ich tworzenia, wystąpić tylko raz;

- zapewnienia weryfikacji autentyczności i ważności certyfikatów oraz innych poświadczanych przez nich elektronicznych danych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Rada Ministrów | ustawy | techniki | elektroniczny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »