Reklama leków tylko z ostrzeżeniem
Ministerstwo Zdrowia przygotowało rozporządzenie o reklamie produktów leczniczych. Ustala ono katalog informacji, jakie powinnny zawierać reklamy leków. Zmienia także zasady, na jakich mogą być emitowane w telewizji. Po wejściu w życie przepisów inaczej mają wyglądać reklamy produktów leczniczych kierowane do publicznej wiadomości, osób uprawnionych do wystawiania recept i prowadzących obrót produktami leczniczymi.
Wkrótce producenci leków będą musieli dostosować się do bardziej rygorystycznych zasad reklamowania swoich produktów. Reklama medykamentów w formie wizualnej będzie musiała zawierać zawsze ostrzeżenie: przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą. W przypadku promocji na billboardach, w prasie czy na ulotkach ostrzeżenie będzie można umieszczać w dowolnej części reklamy. Informacja dla pacjentów ma zajmować nie mniej niż 10 proc. jej powierzchni reklamowej. Tekst ma być widoczny i umieszczony w taki sposób, żeby wyróżniał się od tła płaszczyzny.
Projekt wprowadza zmienione zasady reklamy produktów leczniczych w telewizji. Ostrzeżenie w reklamie audiowizualnej ma być zamieszczane w jej dolnej części, na płaszczyźnie nie mniejszej niż 20 proc. całkowitej powierzchni. Ostrzeżenie będzie musiało być odczytane w sposób wyraźny w języku polskim i ukazywać się na ekranie nie krócej niż 5 sekund.
Rozróżnienie reklam w zależności od rodzajów ich adresatów ma, zdaniem resortu zdrowia, pozytywnie wpłynąć na rywalizację i uczciwą konkurencję w branży farmaceutycznej.
*
Jak będzie wyglądać reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości w aptekach? Gdzie może być usytuowana reklama w zakładach opieki zdrowotnej? Co w tej chwili zawsze musi zawierać reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości?
Adam Makosz
Więcej: Gazeta Prawna 23.09.2008 (186) - str.9