Reklama piwa dozwolona ale...
Sejm postanowił, że producenci piwa i wina będą mogli, z pewnymi ograniczeniami, informować o tym, że sponsorują koncerty, mecze, drużyny i kluby sportowe.
Posłowie zdecydowali jenocześnie, że piwa nie będzie mozna reklamować na
ulicach: znikną nie tylko z bilbordów i słupów, ale także z budynków, samochodów
i innych pojazdów.
Sejm przyjął poprawki Senatu, dzięki którym w ustawie
o wychowaniu w trzeźwości znajdzie się rozróżnienie reklamy i sponsoringu.
Informowanie o tym, że sponsorem jest producent lub dystrybutor napoju
zawierającego poniżej 18 procent alkoholu będzie dozwolone, ale tylko w
formie napisu. Można będzie podawać wyłącznie nazwę i znak towarowy takiego
sponsora. Cała nowelizacja, która trafi teraz do prezydenta, ogranicza
możliwości reklamy piwa reklama wszystkich alkoholi jest obecnie
zabroniona, ale przepisy powszechnie były obchodzone. Po wejściu w życie
nowych norm, reklama piwa będzie dozwolona pod bardzo wieloma warunkami.
Piwo będzie można reklamować w telewizji, radiu, kinie i teatrze jedynie
w nocy - od 23:00 do 6:00 rano. Reklama piwa nie będzie jednak mogła kojarzyć
się między innymi z atrakcyjnością seksualną, relaksem i wypoczynkiem ani
ze zdrowiem i sukcesem życiowym. Nie będzie można reklamować piwa na kasetach
wideo i w prasie młodzieżowej a także z okładek dzienników. Zdaniem części
posłów i ekspertów, przepisy dotyczące sponsorowania i inne regulacje zawarte
w nowelizacji są tak wieloznaczne, że ich praktyczne obowiązywanie będzie
zależało w dużej części od wyroków sądów. Nowelizacja wprowadza też zakaz
picia alkoholu na ulicach, placach i w parkach, z wyjątkiem znajdujących
się tam punktów sprzedaży alkoholu. W nowej ustawie znajduje się także
przepis określający, że napój bezalkoholowy to taki, który zawiera poniżej
0,5 procenta alkoholu. Obecnie produkowane w Polsce piwo uznawane do tej
pory za bezalkoholowe ma około 1,5 procenta alkoholu.