Reklama w Unii legalna
Cios w antynikotynową politykę Unii Europejskiej. Trybunał Sprawiedliwości anulował wydane przez wspólnotę zarządzenie, zakazujące reklamy papierosów w krajach Unii.
Przyjęta w 1998 roku dyrektywa zakładała także niemal całkowite zlikwidowanie
sponsorowania przez koncerny tytoniowe na przykład wydarzeń sportowych.
Zakaz został zaskarżony przez rząd niemiecki i kilku producentów papierosów.
Trybunał motywuje swą decyzję faktem, iż Unia nie miała odpowiednich kompetencji,
by ją przyjąć.
"Zakazy reklamowania wyrobów tytoniowych chronią ludzi, zwłaszcza
młodych"- powiedział Harlem Brundtland, dyrektor generalny WHO.
Tymczasem, w następstwie
decyzji Trybunału Sprawiedliwości, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zwróciła
się do rządów Piętnastki o ogłoszenie nowego zakazu na reklamowanie wyrobów
tytoniowych. "Zdezaktualizowanie dotychczasowej kontroli legislacyjnej
dotyczącej wyrobów tytoniowych jest poważną bolączką" - twierdzi departament
zdrowia przy ONZ w specjalnym oswiadczeniu. "Zachęcani przez błyskotliwą,
mówiącą o smaku wolności i mody, kampanię reklamową tytoniu, która pomaga
w sprzedaży trujących produktów, każdego dnia na świecie między 80 a 90
tysięcy dzieci i nastolatków używa tytoniu" - mówi z kolei szefowa
WHO Harlem Brundtland.
Trybunał Sprawiedliwości orzekł, iż dyrektywa UE dotycząca zakazu reklamy
i sponsorowania tytoniu jest nieważna, jako że organ wykonawczy Unii, Komisja
Europejska, nie ma możliwości tworzenia prawa dotyczacego zdrowia. Harlem
Brundtland powiedziała, że w odpowiedzi na orzeczenie sądu rządy Piętnastki
powinny zarządzić nowy zakaz. Dodała, że globalny zakaz na sponsorowanie
i reklamowanie tytoniu powinien stać się główną kwestią na planowanej międzynarodowej
konwencji dotyczącej kontroli nad tytoniem. Publiczne obrady nt. proponowanej
przez WHO konwencji odbęda się w przyszłym tygodniu w Genewie.