Rekord optymizmu konsumentów
Nie trzeba było długo czekać na nowy rekord Wskaźnika Optymizmu Konsumentów (WOK). Po osiągnięciu najwyższego poziomu w historii badania w listopadzie, w grudniu wskaźnik WOK wzrósł po raz kolejny. Przyjmuje teraz wartość 115 punktów, co oznacza wzrost o przeszło 2 punkty.
Podobnie jak przed miesiącem, również w grudniu najbardziej pomogły oceny sytuacji gospodarczej w kraju, które z miesiąca na miesiąc są coraz lepsze. Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł do poziomu blisko 119 punktów. Teraz już tylko 18 proc. badanych ocenia, że w ostatnim czasie sytuacja gospodarcza się pogorszyła, a jeszcze mniej, bo 13 proc. spodziewa się pogorszenia tej sytuacji w przyszłości. Równocześnie rośnie odsetek osób, których zdaniem mamy teraz do czynienia z poprawą sytuacji gospodarczej kraju.
W grudniu odnotowaliśmy również poprawę ocen własnej sytuacji materialnej przez gospodarstwa domowe. Równocześnie przybyło osób, których zdaniem obecnie mamy dobry okres na zakupy dóbr trwałych. W efekcie wskaźnik skłonności do zakupów zyskał przeszło jeden punkt i przyjmuje wartość 112,43 pkt.
Zdecydowanie najwięcej optymistów znajdziemy wśród osób najmłodszych oraz najlepiej sytuowanych. W tej ostatniej grupie, w grupie osób dysponujących najwyższymi zarobkami poziom optymizmu jest naprawdę imponujący - wskaźnik WOK przyjmuje wartość blisko 142 punkty. Z drugiej strony, najmniej optymistyczni są emeryci i renciści. W tej grupie wartość wskaźnika WOK nie przekroczyła jeszcze 100 punktów.
Optymizm konsumentów jako pierwsi zaczęli badać Amerykanie. Na badaniach Uniwersytetu Michigan wzorowane były też polskie badania realizowane teraz przez Ipsos. Choć oba badania różnią się nieco w szczegółach, to doświadczenie wskazuje, że w podobny sposób odwzorowują nastroje społeczne. I w Polsce i w USA stosowana jest również ta sama skala. Ostatni pomiar Uniwersytetu Michigan mówi o optymizmie na poziomie 74,5 pkt., co oznacza, że wśród Amerykanów zdecydowanie przeważają pesymiści. Rezultat ten nie dziwi biorąc pod uwagę złe wskaźniki makroekonomiczne w USA i coraz częściej formułowane obawy przed recesją. Dla nas natomiast może to być dowód negujący stereotyp, że Polak jest zawsze pesymistą, a Amerykanin optymistą.
*
Wskaźnik optymizmu konsumentów WOK może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie "Rzeczpospolitej". Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 7 a 13 grudnia 2007 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1008 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Ipsos jest międzynarodową grupą badawczą obecną w 54 krajach świata. Specjalizuje się w badaniach marketingowych, reklamy, satysfakcji i lojalności konsumentów oraz badaniach opinii. Dostarcza informacji marketingowej i badawczego wsparcia klientom z takich branż jak: FMCG (towarów szybko zbywalnych), telekomunikacja, paliwa, farmaceutyki, reklama, motoryzacja, bankowość, finanse, instytucje publiczne. Ipsos jest uczestnikiem porozumienia w sprawie stosowania Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA).
(opr. KM)